Werdykty jurorów 44. Lubuskiego Lata Filmowego. Kto wygrał?

 Konkurs Główny – konkurs filmów fabularnych

W prestiżowym konkursie głównym Lubuskiego Lata Filmowego – konkursie filmów fabularnych o główną nagrodę – Złote Grono ubiegało się 15 filmów z Polski, Czech, Słowacji, Niemiec i Węgier, w tym „Body / Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, „Bogowie” Łukasza Palkowskiego, „Carte Blanche” Jacka Lusińskiego, „Droga wyjścia” Petra Vaclava (Czechy/Francja), „Fotograf” Ireny Pavlaskovej, „Limbo” Anny Sofie Hartmann czy „Serce serduszko” Jana Jakuba Kolskiego.

Jury w składzie: Lech Majewski – przewodniczący, Dorota Kamińska, Anryi Khalpakhchi, Tadeusz Lubelski, Eryk Lubos po obejrzeniu 15 filmów wytypowanych do konkursu postanowiło przyznać główną Nagrodę Złotego Grona filmowi „Body / Ciało” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej doceniając uniwersalność opowieści i doskonały warsztat filmowy. – To film kompletny, kolejne, wielkie, może nawet najlepsze, dzieło Małgorzaty Szumowskiej – stwierdzili jurorzy podczas obrad.

cialo

Druga nagroda – Srebrnego Grona – trafiła do Petra Václava, reżysera czeskiego filmu „Droga wyjścia / The Way Out / Cesta ven”, za doskonałe ujęcie ważnego tematu – problematyki życia społeczności romskiej.

cestaven

Nagrodę Brązowego Grona przyznano również czeskiemu filmowi „Fotograf / Photographer” w reżyserii Ireny Pavláskovej. Ta opowieść o życiu słynnego czeskiego fotografa Jana Saudka ujęła niebanalnym, komediowym podejściem do biografii i uniknięciem pokusy hagiografii.

fotograf - cz

Wyróżnienie ex aequo przyznano zaś dwóm filmom: czeskiemu obrazowi „Hany” w reżyserii Michala Samira za pomysł formalny i odwagę w podejmowaniu nowatorskiej próby opowiedzenia o kondycji duchowej młodego pokolenia oraz „Carte Blanche” w reżyserii Jacka Lusińskiego, uznając jego ważny i istotny społecznie przekaz.

 

Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego

Nagrodą Organizatorów im. Juliusza Burskiego doceniono rosyjski film „Moja syrenka, moja Lorelei / My Mermaid, My Lorelei” w reżyserii Nany Djordjadze.

Loreley_1

 

Konkurs filmów dokumentalnych

W konkursie filmów dokumentalnych wystartowało 28 tytułów, które oceniało międzynarodowe jury w składzie: Wanda Mirowska (Polska), Gedyminas Jankauskas (Litwa), Denis Nikitenko (Ukraina) Nagrody zdobyły 4 filmy:

Złote Grono przyznano filmowi „(Nie)obecność / (Dis)apperance” w reżyserii Magdaleny Łazarkiewicz, nagrodę Srebrnego Grona filmowi „Felvidek – Górne Węgry / Felvidek. Caught in Between / Felvidék – Horná Zemw reżyserii Vladislavy Plančíkovej. Trzecią nagrodę – Brązowe Grono – filmowi „Aktorka / Actress” w reżyserii Kingi Dębskiej i Marii Konwickiej.

Wyróżnieniem uhonorowano też ukraiński film ukazujący dramatyczne wydarzenia na Majdanie „Wszystko płonie / All things ablaze / Все палає” w reżyserii Oleksandra Techynskyiego, Alekseya Solodunova, Dmitrya Stoykova.

wszystkoplonie

Konkurs krótkiej formy

W konkursie krótkiej formy o festiwalowe nagrody 44. Lubuskiego Lata Filmowego walczyło 26 filmów. Oceniało je jury w składzie: przewodniczący – lstvan Krasztel (Węgry), Tomasz Komorowski i Lech Mackiewicz. Nagrodę Złotego Grona przyznano filmowi „To, czego chcę” w reżyserii Damiana Kocura. Nagroda Srebrnego Grona trafiła do Lindy Dombrovszky, autorki filmu „Siedemdziesiątka”. Brązowe grono zdobył film „Supernowa” w reżyserii Andrzeja Cichockiego.

Wyróżnienie przyznano filmowi „Matka ziemia” w reżyserii Piotra Złotorowicza.

 

Diamentowe Grono

Sylwester Chęciński

Sylwester Chęciński

W tym roku Diamentowe Grono, czyli specjalną nagrodę za dorobek artystyczny i wkład w rozwój polskiej kinematografii, otrzymał Sylwester Chęciński, uznany polski reżyser filmowy, najbardziej znany jest z trylogii Sami swoi, Nie ma mocnych i Kochaj albo rzuć. – Czuję wielką sympatię do Lubuskiego Lata Filmowego. Najwięcej nagród za filmy, jak się okazuje, otrzymałem właśnie w Łagowie – mówi Sylwester Chęciński.

W poprzednich latach Diamentowe Grono otrzymali Jerzy Hoffman i Danuta Szaflarska.

Może Ci się również spodoba