Posts Tagged :

festiwal

Zobacz film Jacka Lusińskiego – Carte Blanche

940 529 llf

Piątek, 3 lipca o godz. 17:45 – Kino Festiwalowe Lubuskiego Lata Filmowego (OW Leśnik)
Carte Blanche, reż. / dir. Jacek Lusiński, Polska / Poland, 106’ (kon. fab. / feat. comp.)

Kacper (Andrzej Chyra), uwielbiany przez uczniów nauczyciel historii z lubelskiego liceum, zaczyna stopniowo tracić wzrok. Diagnoza lekarska nie pozostawia złudzeń. Mężczyźnie, z powodu wady genetycznej, grozi trwała ślepota. Początkowo załamany, ostatecznie postanawia ukryć przed przełożonymi problemy zdrowotne, aby zachować pracę i doprowadzić do matury swoich uczniów. Jedynym powiernikiem tajemnicy nauczyciela zostaje jego najlepszy przyjaciel Wiktor (Arkadiusz Jakubik). Kacper, zmagając się z nową sytuacją i nowymi wyzwaniami, nawiązuje bliską przyjaźń z koleżanką z pracy (Urszula Grabowska) i próbuje pomóc zbuntowanej uczennicy, Klarze (Eliza Rycembel), która ukrywa swój własny sekret.

Spotkanie z Janem Jakubem Kolskim

900 600 llf

Taki widok zawsze cieszy! Dziękujemy

940 435 llf

publika1

Spotkanie z Lechem Majewskim (wideo)

900 600 llf

Spotkanie z Lechem Majewskim po projekcji filmu „Onirica”, który przyjęty był brawami przez publiczność Lubuskiego Lata Filmowego. Ciekawa rozmowa o sztuce, starych mistrzach i… zobaczcie Państwo to sami w naszej relacji wideo. Poniżej też kilka fotek.

„Niepożądana” – pierwszy pokaz w Polsce białego kruka złotej ery węgierskiego kina niemego

837 600 llf

Wielka gratka i niepowtarzalna okazja na uczestniczenie w niezwykłym wydarzeniu 44. Lubuskiego Lata Filmowego. Po 101 latach zaprezentowaliśmy po raz pierwszy w Polsce białego kruka złotej ery węgierskiego kina niemego –   rekonstrukcję filmu „Niepożądana” z 1914 roku Michaela Curtiza (Mihály Kertésza) – reżysera słynnej „Casablanki”. 

Jeden z najbardziej wpływowych filmowców Hollywoodu, zdobywca Oskara za „Casablancę”, Michael Curtiz, urodzony jako Mihály Kertész, nakręcił kilka filmów na Węgrzech w 1910 roku. „Niepożądana”, w którym grała najsławniejsza węgierska aktorka tamtego okresu, to jedyny obraz, który przetrwał próbę czasu i prawdziwy biały kruk w historii kina węgierskiego i światowego.

niepożądana michael-curtiz-04

Węgierskie Archiwum Audiowizualne (MaNDA) przekazało fundusze Fundacji Kina Węgierskiego, dzięki czemu w laboratorium filmowym w Budapeszcie została przeprowadzona rekonstrukcja „Niepożądanej” w 2014 roku.

Historia temu towarzysząca i podróż jedynej kopii zapisanej na mocno podniszczonej taśmie nitrocelulozowej zasługiwały na własny film.

13 października 2014 roku, odrestaurowana kopia miała swą premierę na inauguracji Tygodnia Filmów Węgierskich w hali koncertowej w Budapszcie. Seans był ilustrowany muzyką na żywo wykonaną przez Orkiestrę Symfoniczną Pannonia, która wykonała kompozycje napisane przez znanego na całym świecie węgierskiego kompozytora, Atti Pacsaya.

Trzy dni później film miał swoją światową premierę na festiwalu filmowym w Lyon. Następnie spływały zaproszenia na inne festiwale, w tym prestiżowy Cinema Ritrovata w Bolonii.

“Niepożądana” jest jednym z wielu zaginionych węgierskich filmów złotej ery kina niemego. Kopia została odnaleziona w piwnicy Węgierskiego Domu Kultury w Nowym Jorku. Wciąż nie wiadomo, czemu właśnie tam się znajdowała, ale podjęto wszelkie starania, by wróciła do ojczystego kraju.

Film jest adaptacją sztuki napisanej przez węgierskiego dramaturga Ede Tótha, która opowiada historię niesłusznie zwolnionej służącej.

Niepożądana 2

Betty została sierotą w młodym wieku i przeprowadza się na wieś pod naciskiem wuja. Na łożu śmierci dowiaduje się od niego, że jej matka przebywała przez te wszystkie lata w więzieniu. Zdana tylko na siebie, wybiera się do miasta i zatrudnia jako służąca. Nick, najstarszy syn jej pracodawców, zakochuje się w niej, ale jego matka wyrzuca ją, osądzając o kradzież. Betty wraca na wieś, nie wiedząc, że jej mama, Sara, została zwolniona i rozpoczęła poszukiwania córki…

Niepożądana

Niepożądana / The Undesirable /  A Tolonc

Reżyseria / Directed by: Michael Curtiz (Mihály Kertész)
Scenariusz / Written by: Jenő Janovics (based on the play / na podstawie sztuki: “Niepożądana” Ede Tótha z 1876 roku)

Zdjęcia / Director of Photography: László Fekete
Obsada / Cast: Lily Berki (Betty), Mari Jászai (Sara), Viktor Varkonyi, Mihály Fekete, Kató Berky, István Gálosi, Endre Kertész, Andor Szakács, Elemér Hetényi, Gyula Nagy, István Szentgyörgyi, Marcsa Simon, Alajos Mészáros, Fülöp Erdős, Adorján Nagy

Kraj i data produkcji / Country & year of production: Węgry / Hungary  1914
Czas projekcji / Length: 67 min

LLF 2015: Oleksandr Techynsky – Wszystko płonie (wideo)

900 600 llf

Ważny ukraiński film – Wszystko płonie / All things ablaze / Все палає – opowiadający o rewolucji na Majdanie obejrzeliśmy na ekranie Lubuskiego Lata Filmowego – relację z bliska z dramatycznych wydarzeń, które spowodowały historyczne zmiany u naszego wschodniego sąsiada – na Ukrainie. Jeden z trzech twórców filmu, Oleksandr Techynskyi, opowiadał o tym, jak powstawał ten niezwykły film i odpowiadał na pytania widzów.

Ten film nie jest o rewolucji, która zmieniła Ukrainę. Nie do końca o niej. Raczej pokazuje uniwersalny wzór specjalnego rodzaju powstań – tych, które kończą się przelewem krwi” – piszą o swoim filmie twórcy: Oleksandr Techynskyi, Aleksey Solodunov, Dmitry Stoykov. Film otrzymał nagrodę na niemieckim festiwalu DOK Leipzig jako „wybitny wschodnioeuropejski film”. Jury festiwalu oznajmiło, że film jest przekonujący, konsekwentny i zawsze w centrum wydarzeń, ramię w ramię z bohaterami: „Obraz nie próbuje się zastanawiać nad sensem wydarzeń, a przedstawia walkę, która poszła nie w tą stronę, i koniec końców doprowadziła do rozpaczy, bezradności i śmierci”.

Brawa dla filmu Fotograf Ireny Pavláskovej

616 347 llf

Brawami po projekcji dziękowała publiczność Lubuskiego Lata Filmowego za film “Fotograf” Ireny Pavláskovej o Janie Saudku – jednym z najbardziej znanych czeskich fotografów uznawanym za geniusza i skandalistę.

Jan Saudek od lat fotografuje akty, głównie kobiet na tle brudnej, odrapanej ściany. Jego “bohaterki” to najczęściej kobiety o pełnych kształtach, z którymi maestro zaprzyjaźnia się, których pożąda, z którymi spędza większość swojego wolnego czasu. Dla czeskiego sybaryty, który w dzieciństwie był przez jakiś czas przetrzymywany w obozie koncentracyjnym, fotografia to sposób na pokazywanie wymarzonej egzystencji.

Pierwsza scena – dwóch mężczyzn kłóci się na ławeczce, czy ważniejsza jest prawda, czy fantazja. Jednym z nich jest aktor Karel Roden, drugim – “fotograf czeski” Jan Saudek. W filmie Ireny Pavláskovej aktor wciela się w rolę jednego z najbardziej znanych czeskich fotografów, który jest uznawany za geniusza i skandalistę. Reżyserka Fotografa napisała scenariusz tej biograficznej historii razem z głównym bohaterem, dlatego też kłótnia o prawdę i fantazję staje się kluczowym motywem.

Program 44. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2015

940 552 llf

Niedziela / Sunday 28.06.2015

KINO FESTIWALOWE

14:30 Projekt „Poznać i zrozumieć – historia i współczesność w kinie polskim i niemieckim”
Disco Polo, reż. / dir. Maciej Bochniak, Polska / Poland, 107’ (fab. / feat.)
Spotkanie z reżyserem
17:00
Bogowie / Gods, reż. / dir. Łukasz Palkowski, Polska / Poland, 112’ (kon. fab. / feat. comp.)
Spotkanie z reżyserem
19:30
Zbliżenia / Close-Ups, reż. / dir. Magdalena Piekorz, Polska / Poland, 73’ (kon. fab. / feat. comp.)
Spotkanie z reżyserem
23:00 Projekt „Poznać i zrozumieć – historia i współczesność w kinie polskim i niemieckim”
Obietnica / The Word, reż. / dir. Anna Kazejak, Polska / Poland, 97’ (fab. / feat.)

AMFITEATR
21.00
Uroczyste otwarcie 44 Lubuskiego Lata Filmowego
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej
koncert „Bel canto”

22:30
Dzień dobry, kocham Cię! / Crazy Little Thing, reż. / dir. Ryszard Zatorski, Polska / Poland, 93’ (fab. / feat.)

SALA WIDEO LEŚNIK
16:00
85625, reż. / dir. Maciej Jarczyński, Polska / Poland, 19’ (kon. dok. / doc. comp.)
Bruno Schulz, reż. / dir. Adam Sikora, Polska / Poland, 57’ (kon. dok. / doc. comp.)
Po co jest koń ? / What is a horse for? reż. / dir. Witold Szymczyk, Polska / Poland, 25’ (kon. dok. / doc. comp.)
18:00
Aktorka / Actress, reż. / dir. Kinga Dębska, Maria Konwicka, Polska / Poland, 72’ (kon. dok. / doc. comp.)
Kontrapunkt / Counterpoint, reż. / dir. Andrzej Papuziński, Polska / Poland, 29’ (kon. dok. / doc. comp.)
20:00
Projekt „Poznać i zrozumieć – historia i współczesność w kinie polskim i niemieckim”
Szpila, reż. / dir. Ewa Golis, Polska / Poland, 30’ (dok. / doc.)
Tak daleko, tak blisko / So Close and Yet So Far, reż. / dir. Anna Kuśmierczyk, Polska / Poland, 47’ (dok. / doc.)
Hugon: portrecista świata niewidzialnego / Hugon: the portraitist of the invisible world, reż. / dir. Maciej Jarczyński, Polska / Poland, 30’ (dok. / doc.)

Brawa publiczności dla filmu M. Szumowskiej

900 600 llf

Brawami został przyjęty przez festiwalową publiczność film Małgorzaty Szumowskiej “Ciało / Body”. Kino w Leśniku podczas seansu było wypełnione niemal po brzegi. Po seansie ożywione rozmowy widzów. Lubimy taką atmosferę podczas Lubuskiego Lata Filmowego. 

LLF 2015: Spotkanie z Magdaleną Piekorz (wideo)

900 600 llf

Spotkanie z Magdaleną Piekorz po filmie “Zbliżenia”. Kto był, ten usłyszał, że film miał 30 wersji zakończenia, które powstawało przez 5 miesięcy. Taka ciekawostka…

Zapraszamy na Facebooka

940 512 llf

To dzieje się tak szybko – w ciągu kilku ostatnich dni przybyło nam ponad 200 lubiących profil Lubuskiego Lata Filmowego na Facebooku. I jest już nas ponad 2100. Przekroczyliśmy kolejną symboliczną granicę, kolejny kamyk milowy – zatem dziękujemy wszystkim osobom, które nas obserwują. Cieszyć nas będzie każdy kolejny obserwator. Zapraszamy do odwiedzania, komentowania, udostępniania.
https://www.facebook.com/lubuskielatofilmowe

plansza2100

I jeszcze jedna ciekawostka statystyczna. W ciągu sześciu godzin od opublikowania wpis z programem LLF2015 dotarł do 9 tysięcy osób na Facebooku. To robi wrażenie…

Otwarcie 44. Lubuskiego Lata Filmowego

900 600 llf

44. Lubuskie Lato Filmowe oficjalnie rozpoczęte! Kolejną edycję festiwalu w niedzielny wieczór w wypełnionym szczelnie widzami łagowskim amfiteatrze tradycyjną formułą otworzyła Wojewoda Lubuski Katarzyna Osos, pochodząca nota bene z Łagowa. W specjalnym koncercie wystąpiła orkiestra Filharmonii Zielonogórskiej pod batutą Czesława Grabowskiego, który nadał Łagowowi miano miasteczka artystów.  Publiczność wysłuchała wiązankę znanych melodii musicalowych i filmowych.

Migawki z LLF 2015

900 600 llf

44. Lubuskie Lato Filmowe w zdjęciach – różnych zdjęciach ;-)

LLF 2015: Spotkanie z Maciejem Bochniakiem (wideo)

900 600 llf

Pierwsze festiwalowe spotkanie za nami. Po projekcji filmu “Disco Polo” widzowie rozmawiali z Maciejem Bochniakiem o fenomenie tego rodzaju muzyki. – Niby nikt nie słucha, a wszyscy znają – zażartował w rozmowie z Magdaleną Piekarską reżyser, który pracuje teraz dla odmiany nad filmem o etiopskim jazzie…

LLF 2015: Mistrzowie Kina – Jan Jakub Kolski

900 600 llf

Niezmiernie miło nam donieść, że w cyklu “Mistrzowie kina” gościć będziemy Jana Jakuba Kolskiego. Codziennie zaprezentujemy jeden z sześciu wybranych przez reżysera jego filmów. Przez wszystkie dni festwialu będzie okazja do spotkań i rozmów z autorem na temat jego twórczości.

janjakubkolski

Jan Jakub Kolski – reżyser, scenarzysta i operator tworzący kino autorskie, jest również pisarzem, zbiór „Jańcio Wodnik i inne nowele” oraz powieść „Kulka z chleba”. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Uznawany jest przede wszystkim za jednego z najciekawszych twórców polskiego kina. Kolski ma w dorobku kilkanaście filmów pełnometrażowych. Za niemal każdy otrzymał nagrody, wśród laurów są również grona Lubuskiego Lata Filmowego.

W 1985 roku ukończył wydział operatorski w Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracował w Ośrodku TVP Wrocław, zaczynając jako pomocnik operatora, a kończąc jako główny reżyser. Zrobił wiele filmów krótkometrażowych – do najważniejszych należą: „Mały dekalog”, Jak mnie kochasz”, „Słowiański świt” i „Ładny dzień”. Na dużym ekranie zadebiutował w roku 1990 filmem „Pogrzeb kartofla”, oparty na historii dziadka, jednocześnie jednak można w nim dostrzec przejawy realizmu magicznego, typowego dla późniejszych filmów umiejscowionych często w archetypicznej polskiej wsi. Wytworzył obraz magicznej, odrealnionej krainy, zwanej przez krytyków i publiczność kinową – „Jańciolandem”. Dlatego szczególną wagę w jego twórczości mają fabularyzowane filmy powstałe w Popielawach.

Ogólnopolską popularność przyniósł Kolskiemu „Jańcio Wodnik”, w którym brawurowo zagrał Franciszek Pieczka i za który reżyser otrzymał w 1993 na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Nagrodą Specjalną Jury, a w 1994 roku „Paszport Polityki”. Jeszcze w 1993 roku zrealizował „Magneto” z Jerzym Zelnikiem w roli głównej, dwa lata później premierę miały aż dwa obrazy Kolskiego: „Cudowne miejsce” (nagroda za reżyserię i dialogi na FPFF w Gdyni) i „Grający z talerza” (1995, specjalna nagroda jury na festiwalu w Tokyo, nagroda za scenariusz na FPFF w Gdyni). Od tamtej pory publiczność wie, że każdy nowy film artysty jest przykładem najlepszego kina autorskiego. Świat wykreowany przez Jana Jakuba Kolskiego w filmach takich, jak „Pograbek”, „Jańcio Wodnik”, „Cudowne miejsce”, „Szabla od komendanta” czy „Grający z talerza” i ma zagorzałych wielbicieli. „Historia kina w Popielawach” (1998)  podsumowuje „popielawski epizod twórczości”, przełamując pojawiające się krytyczne opinie i zarzuty jednostajności. „Historia kina …” z Bartoszem Opanią w roli głównej, przynosi reżyserowi Złote Lwy na FPFF w Gdyni.

Filmy Jana Jakuba Kolskiego, jednorodne fabularnie i estetycznie, są we współczesnym polskim kinie wyjątkowym przykładem obecności prawdziwego autora: kreatora filmowego uniwersum, twórcy osobnego stylu, wreszcie artysty wpisującego w swe dzieła elementy własnej biografii i historii rodziny, prywatną topografię, oryginalną wyobraźnię i niezależne sądy moralne – pisała Grażyna Stachówna.

W 2000 roku zaskoczył wszystkich, realizując „Daleko od okna” – film nakręcony na podstawie reportażu Hanny Krall, osadzony w realiach II wojny światowej z Dominiką Ostałowską w roli głównej. Rok 2003 to adaptacja „Pornografii” Gombrowicza z Janem Fryczem i Krzysztofem Majchrzakiem. Obraz nominowany był do Złotego Lwa w Wenecji. Otrzymał też nagrodę publiczności na FPFF w Gdyni.

Kolejne lata zaowocowały kolejnymi wyśmienitymi filmami autorskimi, w roku 2006 powstało „Jasminium”, a w 2009 „Afonia i pszczoły”. Na pierwszy rzut oka filmy te zdają się być portem Kolskiego do baśniowego „Jańciolandu”. W 2010 powstaje „Wenecja” według prozy Włodzimierza Odojewskiego, a w 2012 – głośny obraz „Zabić bobra” o próbie radzenia sobie z ciemną stroną ludzkiej natury, którego światowa premiera miała miejsce podczas 47. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlovych Varach. W 2014 roku pojawia się kolejny nowy film „Serce, serduszko”, jaśniejsza opowieść o wolności, przyjaźni i wierze w marzenia.

LLF 2015 – Konkurs Filmów Fabularnych

940 504 llf

44. Lubuskie Lato Filmowe – Łagów 2015
Konkurs Filmów Fabularnych

  1. Body/Ciało, Małgorzata Szumowska, Polska
  2. Bogowie/Gods/Bogowie, Łukasz Palkowski, Polska
  3. Carte Blanche/Carte Blanche/Carte Blanche, Jacek Lusiński, Polska
  4. Droga wyjścia/The Way Out/Cesta ven, Petr Václav, Czechy, Francja
  5. Fotograf/Photographer/Fotograf, Irena Pavlásková, Czechy
  6. Hany/Hany/Hany, Michal Samir, Czechy
  7. Krok w ciemność/A Step into the Dark/Krok do tmy, Miloslav Luther, Słowacja
  8. Limbo/Limbo/Limbo, Anna Sofie Hartmann, Niemcy
  9. Małe stłuczki/Little Crushes/Małe stłuczki, Aleksandra Gowin, Ireneusz Grzyb, Polska
  10. Moja syrenka, moja Lorelei/My Mermaid, My Lorelei/Moya rusalka, moya Lorelyay, Nana Djordjadze, Ukraina, Rosja
  11. Serce, serduszko/The Heart and The Sweetheart/Serce, serduszko, Jan Jakub Kolski, Polska
  12. W ciszy/In Silence/V Tichu, Zdeněk Jiráský, Słowacja, Czechy
  13. Wstęp wolny/Free Entry/Free Entry, Yvonne Kerékgyártó, Węgry
  14. Wyspa niczyja/No Man’s Island/Senki szigete, Ferenc Török, Węgry
  15. Zbliżenia/Close-Ups/Zbliżenia, Magdalena Piekorz, Polska

 

amfiteatr2

44. LLF 2015 Konkurs Krótkich Filmów Fabularnych

940 439 llf

 

44. LLF 2015
Konkurs Krótkich Filmów Fabularnych

  1. Ameryka/America/Ameryka, Aleksandra Terpińska, Polska
  2. Arkansas, Sebastian Drożak, Polska
  3. Będzie lepiej/It Will Get Better/Będzie lepiej, Marcin Zbyszyński, Polska
  4. Być czerwonoskórym/Wish to be a Red Indian/Vágy, hogy indiánok lehessünk, Tibor Szemző, Węgry
  5. Check Point/Check Point/Check Point, Adam Felix, Słowacja
  6. Chroniony pokój/Safe Space/Geschutzter Raum, Zora Rux, Niemcy
  7. Chwila/The Moment/Chwila, Piotr Domalewski, Polska
  8. Dom/Home/Dom, Agnieszka Borowa, Polska
  9. Egzekucja/The Execution/A kivégzés, Petra Szőcs, Węgry
  10. Fongopolis/Fongopolis/Fongopolis, Joanna Kożuch, Słowacja
  11. Hiking Trip/Hiking Trip/Hiking Trip, Robin Lipo, Polska
  12. Kac/Hangover/Kac, Maciej Buchwald, Polska
    Kemping/Camping/Kemping, Krzysztof Jankowski, Polska
  13. Łańcuchy pokarmowe terenów zalesionych/The Food Chain Complexity in Afforested Grounds/Łańcuchy pokarmowe terenów zalesionych, Maciej Gajewski, Polska
  14. Matka Ziemia/Mother Earth/Matka Ziemia, Piotr Złotorowicz, Polska
  15. Multifrenia/Multiphrenia/Multifrenia, Martyna Majewska, Polska
  16. Oczy mojego ojca/My Father’s Eyes/Oczy mojego ojca, Bartosz Blaschke, Polska
  17. Osiem dziewięć/Eight nine/Osiem dziewięć, Paulina Józefina Moczyńska, Polska
  18. Prometeusz/Prometheus/Prometeusz, Piotr Nalazek, Polska
  19. Rwetes/Hurly-Burly/Rwetes, Kuba Czekaj, Polska
  20. Siedemdziesiątka/Seventies/Hetvenes, Linda Dombrovszky, Węgry
  21. Słowik/Słowik/Słowik, Ernest Wencel, Polska
  22. Supernova/Supernova/Supernova, Andrzej Cichocki, Polska
    Tajemnica garbatej jamy/The secret of brokeback hollow/Tаямніца гарбатай ямы, Janusz Gawryluk, Polska
  23. To, czego chcę/What I Want/To, czego chcę, Damian Kocur, Polska
  24. Uroczystość/Celebration/Oslava, Pavol Čižmár, Słowacja

llf-fb-bg

LLF 2015 – Konkurs Filmów Dokumentalnych

901 600 llf
  1. 85625, Maciej Jarczyński
  2. (Nie)obecność/(Dis)apperance/(Nie)obecność, Magdalena Łazarkiewicz
  3. Adam Michnik. Bądź realistą, chciej niemożliwego/Michnik. Be realistic, Wish Impossible/Adam Michnik. Bądź realistą, chciej niemożliwego, Maria Zmarz-Koczanowicz
  4. Aktorka/Actress/Aktorka, Kinga Dębska, Maria Konwicka
  5. Arvydas Sabonis. 11/Arvydas Sabonis. 11/Arvydas Sabonis. 11, Rimvydas Čekavičius
  6. Bruno Schulz/Bruno Schulz/Bruno Schulz, Adam Sikora
  7. Comeback/Comeback/Comeback, Miro Remo
  8. Felvidek – Górne Węgry/Felvidek. Caught in Between/Felvidék – Horná Zem, Vladislava Plančíková
  9. Dotknąć nieba/K2- Touching the Sky/K2. Dotknąć nieba, Eliza Kubarska
  10. Kazimierz – unicestwiona idylla/Kazimierz – An Idyll Annihilated/Kazimierz – unicestwiona idylla, Wiesław Dąbrowski
  11. Koniec świata/Endo of the World/Koniec świata, Monika Pawluczuk
  12. Kontrapunkt/Counterpoint/Kontrapunkt, Andrzej Papuziński
  13. Ostatnia droga/The Last Road/Ostatnia droga, Robert Wichrowski
  14. Po co jest koń?/What is a horse for?/Po co jest koń?, Witold Szymczyk
  15. Portret pewnego samotnego farmera/Portrait of a lone farmer/Portrait of a lone farmer, Tom Akinleminu
  16. Powrót do płonącego domu/Return to a Burning House/Návrat do horiaceho domu, Anna Grusková
  17. Räschen/Räschen/Räschen, Peter Hecker
  18. Skrzydła/The Wings/Skrzydła, Michał Bajtała, Michał Nessel
  19. Solidarność według kobiet/Solidarity According to Women/Solidarność według kobiet, Marta Dzido, Piotr Śliwowski
  20. Spoglądając na chmury/Into the Clouds We Gaze/K oblakum vzhlizime, Martin Dusek
  21. Ślimaki/Snails/Ślimaki, Grzegorz Szczepaniak
  22. To byłoby coś pięknego/That Would Be Beautiful/To byłoby coś pięknego, Anna Morawiec
  23. Tragedia Górnośląska 1945/Upper Silesian Tragedy 1945/Tragedia Górnośląska 1945, Aleksandra Fudala, Adam Turula
  24. Trampkarze/Football Brothers/Trampkarze, Marcin Filipowicz
  25. Valentine’s Day ’15/Valentine’s Day ’15/Valentine’s Day ’15, Mariusz Kuczewski
  26. Wszystko płonie/All things ablaze/Все палає, Oleksandr Techynskyi, Aleksey Solodunov, Dmitry Stoykov
  27. Ze wsi Grunwald/From Grunwald Village/Ze wsi Grunwald, Artur Wierzbicki
  28. Życie według Vaclava Havla/Vaclav Havel – A Life in Freedom/Život podle Václava Havla, Andrea Sedlácková