Jury Konkursu Głównego – 49 Lubuskiego Lata Filmowego

Janusz Zaorski

Scenarzysta, reżyser i producent filmowy. Wykładowca akademicki. Doktor sztuki filmowej. Ukończył studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jako reżyser debiutował w 1970 roku. W kilku filmach wystąpił również jako aktor. W roku 1987 został przewodniczącym Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a w roku 1988 kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Dom”. W latach 1987-1989 zasiadał w Komitecie Kinematografii, od 1991 do 1993 pełnił funkcję prezesa Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a od 1994 do 1995 przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Zrealizował kilkanaście filmów fabularnych, m.in. Matka Królów (1982, Srebrny Niedźwiedź – Berlin, Złote Lwy – Gdynia). Jezioro Bodeńskie (1985, Złoty Lampart – Locarno). Piłkarski poker (1988), Szczęśliwego Nowego Jorku (1997, nagroda za reżyserię – Gdynia), Syberiada Polska (2013, Grand Prix na festiwalu w Seattle).

W 2011 roku odznaczony przez ministra Bogdana Zdrojewskiego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat nagrody „TeleSplendor” oraz Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego. Od 2013 r. Przewodniczący Rady Programowej Instytutu KOSMOPOLIS Fundacji Nauki, Kultury i Edukacji.

Gabriela Muskała

Fot. Sebastian Szwajkowski Radio Łódź

Wybitna aktorka filmowa i teatralna, odnosząca sukcesy również jako dramatopisarka i scenarzystka. Absolwentka i wykładowczyni łódzkiej PWSFTViT. Obecnie związana z Teatrem Narodowym w Warszawie. Popularność przyniosły jej role w serialach Londyńczycy, Głęboka woda, Paradoks oraz w filmie Moje córki krowy. Laureatka wielu festiwali teatralnych i filmowych, a także prestiżowych nagród przyznawanych przez kryty­ków i publiczność.

W ubiegłym roku zachwyciła widzów swoją wszechstronnością, spełniając się na różnych polach artystycz­nych. Jest autorką scenariusza filmu Fuga w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, którego premiera miała miejsce na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2018 roku. Za scenariusz do tego filmu otrzymała w 2019 roku nagro­dę „Orzeł” w kategorii „Odkrycie roku”, a za rolę Alicji, głównej bohaterki Fugi, została nagrodzona m.in. na Festiwalu Avant Garden w Atenach, Cinergia w Łodzi i Off Camera w Krakowie. W tym samym roku nagradza­na również za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie 7 uczuć Marka Koterskiego m.in. na Festiwalu Aktorstwa Filmowego we Wrocławiu.

Jej ostatnia rola teatralna to Felicja w docenionym przez krytyków, spektaklu Jak być kochaną w reż. Leny Frankiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie (prem. 02.2019). Za tę rolę otrzymała nagrodę „Róża Gali” w kategorii Teatr.

Wraz z siostrą Moniką Muskałą tworzy duet dramatopisarski Amanita Muskaria (Podróż do Buenos Aires. Work in Regress, Daily Soup, Cicha noc, Tożsamość Wila). Ich sztuki zostały przetłumaczone na wiele języków i grane są z powodzeniem w Polsce i za granicą.

Sławomir Fijałkowski

Magister kulturoznawstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Menadżer i animator kultury, absolwent kierunku Kulturoznawstwo na Wydziale Filologicznym, które ukończył w 1995 roku. Od 1999 właściciel Agencji Wydarzeń Artystycznych „Pro Cinema”, założyciel kina „Charlie”. Założyciel i prezes Sto­warzyszenia „Łódź Filmowa” oraz Fundacji „Miasto Kultury”, członek Stowarzyszenia „Kina Polskie”, Sto­warzyszenia Kin Studyjnych i Lokalnych oraz kapituły łódzkiej Alei Gwiazd. Do najważniejszych projektów Sławomira Fijałkowskiego należy Forum Kina Europejskiego „Cinergia” (od 1992 roku), czy Konkurs Polskiej Piosenki Filmowej „Kamer-TON” (4 edycje).

Za „wybitne zasługi w rozpowszechnianiu filmów polskich” został uhonorowany „Złotym biletem” Stowarzyszenia „Kina Polskie”, otrzymał także Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla najlepszego kina studyjnego w Polsce za rok 2008 (trzykrotnie nominowany). Wyróż­niony Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego (2011), dwukrotnie „punktem dla Łodzi”, zajął 2 miejsce w plebiscycie na „Człowieka roku” oraz „Łodzianina Roku 2017” w 2017 oraz innymi wyróżnieniami.

W 2018 został Absolwentem VIP Uniwersytetu Łódzkiego oraz członkiem Rady Uczelni Uniwersytetu Łódzkiego. Stowarzyszenie „Łódź Filmowa”, którego jest prezesem od 2000 roku, jest operatorem kina Ratusz w Zduń­skiej Woli oraz kina KDK w Kozienicach. Od 2020 jest również prezesem KiNEO Group Sp. z o.o., której celem jest rozbudowa kina Charlie oraz zarządzanie kinami.

Robert Gliński

Urodził się w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, od kilku­nastu lat wykłada na tej uczelni, zaś w latach 2008- 2012 był jej rektorem. W latach 1989-91 członek Komitetu Kinematografii. W latach 2011–2014 był dyrektorem Teatru Powszechnego w Warszawie. Doktor habilitowany sztuki filmowej.

Reżyseruje filmy fabularne, dokumentalne, a także spektakle telewizyjne. Jest specjalistą od kina społecznego i historycznego, ale też twórcą wszechstronnym. Wyreżyserował 12 filmów fabularnych, ponad 20 teatrów telewizji. Pracował także w teatrach dra­matycznych w Warszawie, Poznaniu, Rzeszowie, Gdyni, gdzie wyreżyserował łącznie 14 przedsta­wień. Do najgłośniejszych jego filmów fabularnych należą: Niedzielne igraszki, Wszystko co najważ­niejsze, Cześć Tereska, a ostatnio Kamienie na szaniec.

Jerzy Armata

Krytyk filmowy i muzyczny. Wiceprzewodniczą­cy Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, polskiej sekcji FIPRESCI (Międzynarodo­wej Federacji Krytyków Filmowych). Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Dyrektor artystycz­ny Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Wykładowca Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. Autor licznych artykułów prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych, a także kilkunastu książek o tematyce filmowej. Laureat nagród Pol­skiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Może Ci się również spodoba