Spotkania z twórcami filmów podczas 42 Lubuskiego Lata Filmowego poprowadzą dwaj dziennikarze i krytycy filmowi Jerzy Armata oraz Wojciech Kałużyński. Dwie niezwykłe osobowości w naszym przekonaniu zapewnią ciekawe rozmowy i dyskusje z festiwalowymi gośćmi po projekcjach.
Jerzy Armata
Krytyk filmowy i muzyczny, dziennikarz, pedagog.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Działu Filmów Oświatowych i Festiwali w Okręgowym Przedsiębiorstwie Rozpowszechniania Filmów w Krakowie, adiunkt w Pracowni Filmu Animowanego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, redaktor w Studiu Filmów Animowanych w Krakowie. W latach 1992-2011 – redaktor w krakowskim oddziale „Gazety Wyborczej”, a od 2012 – redaktor naczelny „Magazynu Filmowego SFP”. Współpracuje m.in. z „Kinem”, „TVPro”, portalfilmowy.pl.
Laureat Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za publikacje poświęcone polskiemu filmowi animowanemu (1989) oraz Nagrody SDP dla najlepszego publicysty Małopolski (2012). Autor telewizyjnych cykli poświęconych filmom krótkometrażowym („Małe Kino”, „Dwóch ludzi z filmem”, „Anima”), felietonista Radia Kraków.
Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Członek Rady Programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej, uhonorowanej w 2011 roku nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najlepsze wydarzenie krajowe. Twórca Akademii Filmowej w Tarnowie, nominowanej w roku 2010 do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wiceprzewodniczący krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich, członek zarządów: Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży oraz Sekcji Filmu Animowanego SFP.
Autor monografii: „Studio Filmów Animowanych w Krakowie” (1995) oraz „Filmowy Tarnów. 25 lat Tarnowskiej Nagrody Filmowej” (2012), współtwórca wielu książek (m.in. „Kino końca wieku”, 2000; „Kręci nas Zebra. 20 lat Studia Filmowego Zebra”, 2008; „Historia kina polskiego”, 2006; „Polski film animowany”, 2008, „Amerykański sen”, 2009), encyklopedii (m.in. „Encyklopedia kina”, 2003; „Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film. Kinematografia”, 1994; „Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej ilustrowanej encyklopedii powszechnej Wydawnictwa Gutenberga. Tom 8: Film”, 1997; „Encyklopedia Krakowa”, 2000), leksykonów i katalogów o tematyce filmowej. Kurator retrospektyw twórczości mistrzów polskiej animacji na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty: w 2007 – Juliana Józefa Antonisza, w 2008 – Alexandra Sroczyńskiego (z tej okazji – książka „Kino-Olo, czyli Alexander Sroczyński Show”), w 2009 – Piotra Dumały (której towarzyszyła książka „Śnione filmy Piotra Dumały”), w 2010 – Daniela Szczechury (książka „Hobby animacja. Kino Daniela Szczechury”), w 2011 – Mariusza Wilczyńskiego (książka „Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego”, uhonorowana Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej), w 2012 – Witolda Giersza (książka „Witold Giersz – malarz ekranu” napisana wspólnie z Joanną Prosińską-Giersz). Współautor – z Natalią Chojną – wystawy (i towarzyszącego jej albumu, który otrzymał nominację w 53. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku 2012”) – „65 lat polskiej animacji dla dzieci”.
Wojciech Kałużyński
Absolwent wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Dziennikarz, krytyk filmowy, felietonista. Publikował w kilkunastu czasopismach, m.in. „Kinie”, „Filmie”, „Świecie Filmu”, „Nowej Fantastyce”, „Machinie”, „K-Magu”. Współpracował m.in.z „Przekrojem”, „Dziennikiem Gazetą Prawną” i z TVP Kultura. Ekspert Empiku, juror wielu festiwali i przeglądów filmowych.
Moderator spotkań i prelekcji m.in. podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, festiwalu debiutów Młodzi i Film w Koszalinie. Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu. Współautor kilku książek zbiorowych o tematyce filmowej, m.in. „Kino Krzysztofa Kieślowskiego” pod red Tadeusza Lubelskiego.
Autor „Pół życia w ciemności. Biografia Zygmunta Kałużyńskiego”, w której pokusił się o rewizję faktograficzną wybitnego i kontrowersyjnego znawcy kina.