https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/05/fb-wydarzenie-llf--940x492.png94049254. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/05/fb-wydarzenie-llf--940x492.png
50 Lubuskie Lato Filmowe odbędzie się w drugim planowanym terminie – od 29 sierpnia do 5 września 2021 roku.
Niestety ze względu na obowiązujące nadal obostrzenia antycovidowe, powodujące ograniczenia w branży hotelarskiej oraz trudności w przemieszczaniu się gości z zagranicy, zmuszeni jesteśmy do przesunięcia daty rozpoczęcia festiwalu na koniec sierpnia.
Ubolewamy nad tym, że nie uda nam się spotkać podczas jubileuszowego Lubuskiego Lata Filmowego w tradycyjnym czasie, na początku wakacji, ale te pandemiczne ograniczenia są jedyną, aczkolwiek niezwykle znaczącą, przeszkodą w organizacji festiwalu. Jesteśmy przekonani, że traktujecie naszą decyzję ze zrozumieniem.
Oczywiście akredytacje zamówione na pierwotny termin festiwalu zachowują swą ważność w drugim. Gdyby zachodziła okoliczność, że koliduje on z Waszymi zamierzeniami i nie będą Państwo mogli wziąć udziału w Lubuskim Lecie Filmowym na przełomie sierpnia i września, prosimy o kontakt poprzez e-mail llf@llf.pl i ustalimy zasady zwrotu wpłaconych pieniędzy.
W związku z licznymi zapytaniami od twórców mamy też wiadomość o wydłużeniu czasu przyjmowania zgłoszeń filmów do 30 czerwca 2021 roku. Pozdrawiamy i zapraszamy
Biuro Organizacyjne 50 Lubuskiego Lata Filmowego Klub Kultury Filmowej w Zielonej Górze
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/05/118836690_3383713478355717_5310010540405473940_n-1-900x600.jpg90060054. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/05/118836690_3383713478355717_5310010540405473940_n-1-900x600.jpg
Był dobrym, ciepłym i uczciwym człowiekiem, a przy tym wielkim znawcą i miłośnikiem filmu, przyjacielem Łagowa – w ten właśnie sposób przyjaciele i współpracownicy wspominają Andrzeja Kawalę, wieloletniego dyrektora i organizatora Lubuskiego Lata Filmowego, szefa Klubu Kultury Filmowej oraz kina Newa w Zielonej Górze, jednego z architektów powstania Stowarzyszenia Kin Studyjnych.
Wysłuchaj audycji przygotowanej przez Artura Steciąga, zaprzyjaźnionego dziennikarza Radia Zachód relacjonującego Lubuskie Lato FIlmowe.
Wspomnienie Andrzeja Kawali przygotowane przez Artura Steciąga z redakcji Radia Zachód
Andrzej Kawala zmarł 6 maja 2021 roku w wieku 68 lat w zielonogórskim szpitalu.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/04/akredytacje_50_llf-940x529.png94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/04/akredytacje_50_llf-940x529.png
Szanowni Państwo
Biuro Organizacyjne 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021 informuje, że tegoroczna edycja imprezy odbywać się będzie w dniach od 29 sierpnia do 5 września 2021.
Podobnie jak w latach poprzednich, 50. Lubuskie Lato Filmowe – Łagów 2021, będzie festiwalem międzynarodowym z konkursem o nagrody Złotego, Srebrnego i Brązowego Grona w kategorii filmów fabularnych, Złotego, Srebrnego i Brązowego Grona w kategorii filmów dokumentalnych oraz Złotego, Srebrnego i Brązowego Grona w kategorii krótkich filmów fabularnych.
Koszt akredytacji dla uczestników Lubuskiego Lata Filmowego wynosi 100 zł (sto złotych), natomiast dla członków Dyskusyjnych Klubów Filmowych 50 zł (pięćdziesiąt złotych) w przypadku rezerwacji grupowych cena akredytacji wynosi 80 zł (osiemdziesiąt złotych).
Opłatę akredytacyjną prosimy przekazać przelewem lub przekazem na konto: Klubu Kultury Filmowej w Zielonej Górze Bank Zachodni WBK I Oddział Zielona Góra nr 10 1090 1535 0000 0000 5301 9273
z zaznaczeniem instytucji, imienia i nazwiska osoby ubiegającej się o akredytację (wydajemy tylko akredytacje imienne). Zgłoszenia wraz z kopią opłaty akredytacyjnej prosimy przesłać do 17 sierpnia 2021 r. na adres Biura Organizacyjnego lub mailem:
Klub Kultury Filmowej 65-903 Zielona Góra 3 skrytka pocztowa nr 1 e-mailem: llf@llf.pl
Nie zwracamy należności za niewykorzystane a opłacone akredytacje.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/03/program-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2021/03/program-940x529.jpg
REGULAMIN 50. LUBUSKIEGO LATA FILMOWEGO – ŁAGÓW 2021
§1
50. Lubuskie Lato Filmowe odbywa się w dniach 27 czerwca – 4 lipca 2021 r. w Łagowie Lubuskim.
Lubuskie Lato Filmowe, ma charakter konkursu filmów z krajów Europy Środkowej i Wschodniej połączonym z przeglądem różnych kinematografii światowych, ze szczególnym uwzględnieniem krajów środkowoeuropejskich.
Celem Lubuskiego Lata Filmowego jest popularyzacja sztuki filmowej, a także wyróżnienie najlepszych filmów oraz ich twórców.
Lubuskie Lato Filmowe stanowi forum wymiany poglądów i doświadczeń, służy rozszerzeniu współpracy pomiędzy poszczególnymi krajami w dziedzinie twórczości filmowej.
Lubuskie Lato Filmowe promuje filmy o wysokich walorach artystycznych.
§2
Organizatorem Lubuskiego Lata Filmowego jest Klub Kultury Filmowej w Zielonej Górze.
Organizator zaprasza do współudziału w organizacji inne jednostki państwowe, społeczne i prywatne, które zamierzają wnieść swój rzeczowy lub finansowy wkład w przygotowanie i realizację programu 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021.
Pracami związanymi z przygotowaniem i przebiegiem Lubuskiego Lata Filmowego, kieruje Biuro Organizacyjne powołane przez Dyrektora Lubuskiego Lata Filmowego.
§3
Na program 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021 składają się: pokazy filmów konkursowych, pokazy specjalne, konferencje prasowe, spotkania twórców z publicznością, seminaria, spotkania edukacyjne, imprezy towarzyszące.
Biuro Organizacyjne zaprasza zainteresowane osoby, stowarzyszenia, instytucje do organizowania w ramach 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021, spotkań, seminariów, stoisk handlowych i promocyjnych, pokazów, wystaw i innych imprez służących rozwojowi sztuki i kultury filmowej.
§4
Do konkursu filmów fabularnych w ramach 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021, wybierane są przede wszystkim filmy wyprodukowane od 1 stycznia 2020 roku do 31 maja 2021 roku na nośnikach DCP, Blu-ray lub DVD, stanowiące odrębną całość artystyczną, których minimalny czas projekcji wynosi 60 minut.
Do konkursu filmów dokumentalnych w ramach 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021, wybierane są przede wszystkim filmy wyprodukowane od 1 stycznia 2020 roku do 31 maja 2021 roku na nośnikach DCP, Blu-ray lub DVD, stanowiące odrębną całość artystyczną.
Do konkursu krótkich filmów fabularnych w ramach 50. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2021, wybierane są przede wszystkim filmy wyprodukowane od 1 stycznia 2020 roku do 31 maja 2021 roku na nośnikach DCP, Blu-ray lub DVD, stanowiące odrębną całość artystyczną, których maksymalny czas projekcji wynosi 60 minut.
Dyrektor, może zdecydować w szczególnych przypadkach o dopuszczeniu do konkursu filmów wyprodukowanych przed terminem podanym w punkcie 1 do 3.
§5
Warunkiem
przyjęcia zgłoszenia filmu jest wypełnienie druku zgłoszenia (entry form),
który zawiera w swojej treści warunki zgłoszenia filmu, zasady kwalifikowania
filmu do udziału w festiwalu i warunki udziału filmu w festiwalu.
Filmy do konkursu wybierane są przez organizatorów Lubuskiego Lata
Filmowego, a wyborem kieruje Dyrektor w konsultacji z krytykami filmowymi,
organizatorami festiwali i przeglądów filmowych w krajach Europy Środkowej i
Wschodniej.
Doboru osób wytypowanych do konsultacji każdorazowo dokonuje
Dyrektor.
§6
Nagrody
regulaminowe przyznaje JURY.
Przewodniczących i członków Jury powołuje Dyrektor Lubuskiego Lata
Filmowego.
§7
Ustala się
następujące nagrody regulaminowe w kategorii filmu fabularnego: „Złote Grono”, „Srebrne
Grono”, „Brązowe Grono”, nagroda organizatorów im. J. Burskiego.
Ustala się następującą nagrody regulaminowe w kategorii filmu
dokumentalnego: „Złote Grono”, „Srebrne Grono”, „Brązowe Grono”.
Ustala się następujące nagrody regulaminowe w kategorii krótki
film fabularny: „Złote Grono”, „Srebrne Grono”, „Brązowe Grono”.
Inne nagrody (pozaregulaminowe) fundowane przez osoby prywatne,
instytucje i organizacje mogą być wręczane po uzgodnieniu z Dyrektorem
Lubuskiego Lata Filmowego.
Wysokość nagród ujętych w pkt. 1 do 3 ustala Dyrektor Lubuskiego
Lata Filmowego.
§8
Biuro
Organizacyjne, zaprasza wybranych członków ekip realizatorów filmów i pokrywa
koszty ich pobytu na Lubuskim Lecie Filmowym.
O zaproszeniu osób ujętych w pkt. 1 decyduje Dyrektor Lubuskiego
Lata Filmowego.
Realizatorzy filmów konkursowych przedstawiają swój film,
uczestniczą w spotkaniu z publicznością i mediami.
§9
Do udziału w 50. Lubuskim Lecie Filmowym – Łagów 2021 zaprasza się: ekipy realizatorów filmów konkursowych na zasadach określonych w §8 regulaminu, wybitnych twórców i realizatorów filmowych pracujących w kraju i za granicą, przedstawicieli prasy, radia i telewizji, dystrybutorów i organizatorów różnych form upowszechniania sztuki filmowej w kraju i za granicą, zagranicznych producentów, dystrybutorów i dziennikarzy.
§10
W sprawach
nieujętych w regulaminie decyduje Dyrektor Lubuskiego Lata Filmowego.
§11
Zgłoszenie udziału filmu w Lubuskim Lecie Filmowym lub przyjęcie
zaproszenia filmu do udziału w Lubuskim Lecie Filmowym jest równoznaczne z
akceptacją niniejszego regulaminu i ustaleń zawartych w zgłoszeniu filmu (entry
form).
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/1200-plansza-juryglowne-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/1200-plansza-juryglowne-01-940x529.jpg
Werdykt Jury Konkursu Głównego 49. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2020 wydany na posiedzeniu w dniu 5 września 2020 roku.
Jury Konkursu Głównego 49. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2020 w składzie: Janusz Zaorski – reżyser, przewodniczący jury, Robert Gliński – reżyser, Gabriela Muskała – aktorka i scenarzystka, Sławomir Fijałkowski – menadżer i animator kultury, Jerzy Armata – krytyk filmowy po obejrzeniu 14 filmów wytypowanych do konkursu postanowiło, przyznać następujące nagrody:
Wyróżnienie dla Małgorzaty Imielskiej za pełen pasji obraz walki o człowieczeństwo w filmie „Wszystko dla mojej matki”.
Nagrodę Organizatorów im. Juliusza Burskiego za bardzo trafny portret bezkompromisowego inteligenta zmagającego się z czasem opresji w filmowi PAN T. (Polska) w reżyserii Marcina Krzyształowicza
Nagrodę Brązowego Grona za przejmującą historię o nadziei, jaką daje spotkanie dwojga ludzi tragicznie doświadczonych przez wojnę w filmie CI, KTÓRZY POZOSTALI (prod. Węgry) w reżyserii Barnabasa Tótha
Nagrodę Srebrnego Grona – ex aequo za opowieść o kontrowersyjnym bohaterze, który ma odwagę być sobą w czasach totalitarnych systemów w filmie SZARLATAN (prod. Czechy, Polska, Irlandia) w reżyserii Agnieszki Holland oraz za wnikliwe studium nienawiści i manipulacji, które rządzą naszą współczesną rzeczywistością w filmie SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER (prod. Polska) w reżyserii Jana Komasy
Nagrodę Złotego Grona za uniwersalny i ponadczasowy obraz zła dający iskierkę nadziei w filmie MALOWANY PTAK (prod. Czechy, Słowacja, Ukraina) w reżyserii Vaclava Marhoula
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/0900-plansza-jurydoc-01-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/0900-plansza-jurydoc-01-01-940x529.jpg
Werdykt Jury Konkursu Filmów Dokumentalnych 49. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2020 wydany na posiedzeniu w dniu 5 września 2020.
Jury w składzie: Jadwiga Hučková – Przewodnicząca, Małgorzata Imielska i Mateusz Demski, po obejrzeniu 27 filmów dokumentalnych postanowiło przyznać następujące nagrody:
Wyróżnienie dla filmu K2 własną drogą / K2 My Way – reż. Jany Počtovej za portret kobiety, która ma odwagę spełniania własnych marzeń
Wyróżnienie dla filmu Obłoki śmierci – Bolimów 1915 / Clouds of Death – Bolimov 1915 – reż. Ireneusza Skruczaja za pasję filmową i konsekwencję w odkrywaniu prawdy historycznej
Nagrodę Brązowe Grono filmowi Syndrom zimowników / The Antarctic syndrome – reż. Piotra Jaworskiego za zmuszający do refleksji obraz natury ludzkiej
Nagrodę Srebrne Grono filmowi Raj na ziemi / Paradise on Earth – reż. Jaroslava Vojteka za poruszające ukazanie zawodowych i osobistych zmagań współczesnego reportera wojennego
Nagrodę Złote Gronofilmowi Guczo. Notatki z życia / Guczo. Notes on Life – reż. Marii Zmarz-Koczanowicz za wielowymiarowy i spójny portret artysty-arystokraty, świadka XX wieku
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/0400-jury-konkursow-krotkich-fabul-01-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/09/0400-jury-konkursow-krotkich-fabul-01-01-940x529.jpg
Werdykt Jury Konkursu Krótkich Filmów Fabularnych 49. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2020 wydany na posiedzeniu w dniu 5 września 2020.
Jury Konkursu Krótkich Filmów Fabularnych 48. Lubuskiego Lata Filmowego – Łagów 2020 w składzie: Tomasz Gąssowski – przewodniczący, Andrzej Goleniewski i István Krasztel po obejrzeniu 26 krótkich filmów fabularnych postanowiło przyznać następujące nagrody:
Wyróżnienie za film Kierowca autobusu / The Bus Driver w reżyserii David Borbás
Wyróżnienie za wspaniałe kreacje aktorskie istotnie wzbogacające siłę wyrazu filmu dla Pań:
Very Venczel za rolę w filmie Jak dotąd / As Up to Now w reż. Katalin Moldovai
oraz
Jadwigi Jankowskiej – Cieślak za rolę w filmie Porachunki / Settling the Score w reż. Zuzanny Grajcewicz
Nagrodę Brązowego Grona filmowi „Casting ” w reżyserii Sándora Csoma
Nagrodę Srebrnego Grona filmowi „Marcel” w reżyserii Marcina Mikulskiego
Nagrodę Złotego Grona filmowi „Dalej jest dzień / Beyond Is the Day”w reżyserii Damiana Kocura
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/49LLFprog-01-940x588.jpg94058854. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/49LLFprog-01-940x588.jpg
Niedziela • Sunday30.08.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
15:00 Napiętnowany – 1968 • Stigmatized – 1968 • Megbélyegzetten – 1968 – reż. / dir. Ágota Varga, Węgry • Hungary, 55’ (kon. dok. / doc. comp.) 16:30 Niech stanie się światłość • Let There Be Light • Nech je svetlo – reż. / dir. Marko Škop, Słowacja, Czechy • Slovakia, Czech Republic, 93’ (kon. fab. / feat. comp.) 18:45 Pan T. • Mister T. – reż. / dir. Marcin Krzyształowicz, Polska • Poland, 104’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcami 21:45 Festiwalowe hity 2019– 2020 • Filmy Studyjne – Filmy w Sieci Błąd systemu • System Crasher • Systemsprenger – reż. / dir. Nora Fingscheidt, Niemcy • Germany, 119’ (fab. / feat.)
AMFITEATR
11.30 Doroczny marsz Nordic Walking pod Honorowym Patronatem Wójta Gminy Łagów Czesława Kalbarczyka
21:00 „Róbmy swoje” Koncert piosenek Wojciecha Młynarskiego
21:30 Uroczyste otwarcie Lubuskiego Lata Filmowego
22:00 Festiwalowe hity 2019– 2020 Oficer i szpieg • An Officer and a Spy – reż. / dir. Roman Polański, Francja, Włochy • France, Italy, 126’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
16:00 Filmy Studyjne – Filmy w Sieci Tam gdzieś musi być niebo • It Must Be Heaven – reż. / dir. Elia Suleiman, Francja, Katar, Niemcy, Kanada, Turcja • France, Qatar, Germany, Canada, Turkey, 97’ (fab. / feat.) 18:15 Festiwalowe hity 2019– 2020 Parasite – reż. / dir. Bong Joon-ho, Japonia • Japan, 132’ (fab. / feat.)
SALA ZA ROGIEM
16:30 Kościół w filmie polskim Milczenie – reż. / dir. Kazimierz Kutz, Polska • Poland, 95’ (fab. / feat.) 19:00 Polskie wesela w filmie Wesele księżackie w Złakowie Borowym – reż. / dir. Tadeusz Jankowski, Polska • Poland, 10’ (dok. / doc.) Noc poślubna – reż. / dir. Erib Blomberg, Finlandia, Polska • Finland, Poland, 71’ (fab. / feat.)
Poniedziałek • Monday 31.08.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 Szklane negatywy • Glass negatives – reż. / dir. Jan Borowiec, Polska • Poland, 40’ (kon. dok. / doc. comp.) Pod niebem • Under the sky – reż. / dir. Marta Skiba, Polska • Poland, 13’ (kon. dok. / doc. comp.) Efekt Halo • Halo Effect – reż. / dir. Patrycja Polkowska, Polska • Poland, 14’ (kon. dok. / doc. comp.) 19|91 – reż. / dir. Emilia Śniegoska, Polska • Poland, 25’ (kon. dok. / doc. comp.)
11:00 Spotkanie z Rafałem Jóźwiakiem – Prezesem Wytwórni Filmów Oświatowych Zapomniane perły kina polskiego: Złote 70 lat WFO Koledzy – reż. / dir. Janusz Nasfeter, 14’ Puszcza Białowieska – reż. / dir. Włodzimierz Puchalski, 15’ Interpretacje – reż. / dir. Jarosław Brzozowski, 15’ Komputery – reż. / dir. Krzysztof Zanussi, 12’ Archeologia – reż. / dir. Andrzej Brzozowski, 14’
13:00 Syndrom zimowników • The Antarctic syndrome – reż. / dir. Piotr Jawroski, Polska • Poland, 74’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami 15:15 Czesi to świetni grzybiarze • The Czechs are Excellent Mushroom Pickers • Češi jsou výborní houbaři – reż. / dir. Apolena Rychlíková, Czechy • Czech Republic, 54’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami 16:45 Sala samobójców. Hejter • Suicide Room: The Hater – reż. / dir. Jan Komasa, Polska • Poland, 130’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcami
20:00 POKAZ SPECJALNY spotkanie z Robertem Glińskim
AMFITEATR
21:30 1800 gramów • 1800 Grams – reż. / dir. Marcin Głowacki, Polska • Poland, 101’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Dziecko Wilna • Vilnius Child – reż. / dir. Max Orlewicz, Polska • Poland, 28’ (dok. / doc.) Siewca • The Sower – reż. / dir. Agnieszka Zając, Polska • Poland, 5’ (dok. / doc.) Jaskółki • Swallows – reż. / dir. Magdalena Kuśmierczyk, Polska • Poland, 8’ (dok. / doc.) Mistrz i uczeń • Master and Apprentice – reż. / dir. Katarzyna Mazurkiewicz, Polska • Poland, 25’ (dok. / doc.) W zgodzie • In harmony – reż. / dir. Dorota Bator, Polska • Poland, 14’ (dok. / doc.) Szepty • Whispers – reż. / dir. Izabela Zubrycka, Polska • Poland, 10’ (dok. / doc.)
13:30 Loteria • The Lottery – reż. / dir. Filip Gąsiorowski, Polska • Poland, 11’ (kr. fab. / short feat.) Echo – reż. / dir. Tomasz Janczar, Polska • Poland, 27’ (kr. fab. / short feat.) Utrata • Loss – reż. / dir. Natalia Nylec, Polska • Poland, 15’ (kr. fab. / short feat.) Zadra • Splinter – reż. / dir. Magdalena Kuśmierczyk, Polska • Poland, 11’ (kr. fab. / short feat.)
15:30 Krzyżówka • The Crossword – reż. / dir. Jan Bujnowski, Polska • Poland, 15’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Dog Days – reż. / dir. Zuzanna Grajcewicz, Polska • Poland, 15’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Porachunki • Settling the Score – reż. / dir. Zuzanna Grajcewicz, Polska • Poland, 13’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Home Sweet Home – reż. / dir. Agata Puszcz, Polska • Poland, 21’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Marcel – reż. / dir. Marcin Mikulski, Polska • Poland, 26’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
18:15 AKADEMIA FILMOWA MIROSLAVA ONDŘÍČKA W PISKU Noc myśliwych • The Hunting Night • Pytlácká noc – reż. / dir. Radim Grzybek, 14’ Pomarańcza • The Orange • Pomeranč – reż. / dir. Jan Daniel, 15’ Grabarz • Funeral Man • Funebrák – reż. / dir. Barbora Kočičková, 15’ Historia początku i końca świata • A story of how the world came into being and then came to an end • Příběh o tom, jak vznikl a zanikl svět – reż. / dir. Vojtěch Papp, 12’ Napięcie • Tension • Dusno – reż. / dir. Michal Starý, 26’ 20:30 Delikatesy non-stop • Nonstop Deli • Nonstop lahůdky – reż. / dir. Jan Hřebejk, Czechy • Czech Republic, 80’ (fab. / feat.)
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza
SALA ZA ROGIEM
14:30 Polska komedia – Andrzej Czekalski w 90 urodziny Marsjanie – reż. / dir. Andrzej Czekalski, Polska • Poland, 56’ (fab. / feat.) 16:30 Kościół w filmie polskim W imię… – reż. / dir. Małgorzta Szumowska, Polska • Poland, 98’ (fab. / feat.) 19:00 Polskie wesela w filmie Weselna polka – reż. / dir. Lars Jessen, Niemcy, Polska • Germany, Poland, 95’ (fab. / feat.)
Wtorek • Tuesday 1.09.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 Raj na ziemi • Paradise on Earth • Ráj na zemi – reż. / dir. Jaroslav Vojtek, Słowacja • Slovakia, 78’ (kon. dok. / doc. comp.)
11:00 Jiyan – reż. / dir. Süheyla Schwenk, Niemcy • Germany, 71’ (kon. fab. / feat. comp.)
13:00 Przestrzenie • Property • Träume von Räumen – reż. / dir. Matthias Lintner, Niemcy • Germany, 85’ (kon. dok. / doc. comp.) Opowieść o dwóch siostrach • A Tale of Two Sisters – reż. / dir. Jakub Prysak, Polska • Poland, 15’ (kon. dok. / doc. comp.) Zobaczyć niepodległość • To see independence – reż. / dir. Piotr Jasiński, Polska • Poland, 11’ (kon. dok. / doc. comp.)
15:30 To się nie wydarzyło • Never happened • Skutok sa stal – reż. / dir. Barbora Berezňáková, Słowacja • Slovakia, 82’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami
18:00 Ikar. Legenda Mietka Kosza • Icarus. The Legend of Mietek Kosz – reż. / dir. Maciej Pieprzyca, Polska • Poland, 122’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcami
21:15 Valan – Dolina Aniołów • Valan – Valley of Angels • Az angyalok völgye – reż. / dir. Béla Bagota, Węgry • Hungary, 97’ (kon. fab. / feat. comp.)
AMFITEATR
21:30 Psy 3. W imię zasad • Dogs 3 – reż. / dir. Władysław Pasikowski, Polska • Poland, 126’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Więź • Kindling – reż. / dir. Stacey Rushchak, Polska • Poland, 19’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Pinar – reż. / dir. Melek Bahçe, Polska • Poland, 13’, (kon. kr. fab. / comp. short feat.) Astronauta • The Astronaut – reż. / dir. Jan Zegar, Polska • Poland, 16’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Po sezonie • Off-season – reż. / dir. Monika Majorek, Polska • Poland, 18’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Ukąszenie • Bitten – reż. / dir. Helena Oborska, Polska • Poland, 24’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
13:30 Tak. Blisko • Close2u – reż. / dir. Marek Głuszczak, Polska • Poland, 26’ (kr. fab. / short feat.) Restart – reż. / dir. Julian Tałandziewicz, Polska • Poland, 20’ (kr. fab. / short feat.) Rozłam • Split – reż. / dir. Joanna Deja, Polska • Poland, 20’ (kr. fab. / short feat.)
15:30 Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego Wenklar – reż. / dir. Filip Czernow, 10’; Nauka latania • Learning to Fly – reż. / dir. Klaudia Kęska, 21’ Miłość • Love – reż. / dir. Michał Ciechomski, 27’ Nigdy dobrze • Never good – reż. / dir. Paweł Powolny, 17’ Historia krótkiego trwania • Story of short duration – reż. / dir. Michał Ciechomski, 14’ Kwiat jednej nocy • A flower of one night – reż. / dir. Natalia Szada, 12’
18:15 PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA FILMOWA, TELEWIZYJNA I TEATRALNA IM. LEONA SCHILLERA W ŁODZI Me Voy – reż. / dir. Sara Bustamante-Drozdek, 27’ Czuły film • Go and Tell Her – reż. / dir. Aleksandra Maciejczyk, 18’ Family² – reż. / dir. Yifan Sun, 25’ Jak pływać, żeby nie utonąć • How to Swim and Not to Drown – reż. / dir. Anna Pawluczuk, 22’ Człowiek w pudełku • Man in a Box – reż. / dir. Shailesh Shigh, 8’ Quidquid Latine dictum sit, altum videtur – reż. / dir. Julia Orlik, 15’ I co jeszcze • And something else – reż. / dir. Olga Kłyszewicz, 7’ Rozwiązanie • Reason – reż. / dir. Szymon Ruczyński, 8’ 21:00 Weteran • Veterán – reż. / dir. Jan Hřebejk, Czechy, Niemcy, Francja • Czech Republic, Germany, France, 100’ (fab. / feat.)
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza
SALA ZA ROGIEM
12:00 Wielcy znani – zapomniani: Michał Waszyński Wielka droga – reż. / dir. Michał Waszyński, Polska • Poland, 88’ (fab. / feat.)
14:30 Antoni Bohdziewicz – w 50 rocznicę śmierci 2 x 2 = 4 – reż. / dir. Antoni Bohdziewicz, Polska • Poland, 33’ (dok. / doc.) Ostatni parteitag w Norymberdze – reż. / dir. Antoni Bohdziewicz, Polska • Poland, 19’ (dok. / doc.)
16:30 Premiery po latach: „Rejs” ma już 50 lat – Marek Piwowski Rejs – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 65’ (fab. / feat.)
19:00 Wielcy znani – zapomniani: Michał Waszyński Dybuk – reż. / dir. Michał Waszyński, Polska • Poland, 126’ (fab. / feat.)
Środa • Wednesday 2.09.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 Ciekłe złoto • Liquid Gold • Folyékony Arany – reż. / dir. Tamás Almási, Węgry • Hungary, 77’ (kon. dok. / doc. comp.)
11:00 Isak • Isaac • Izaokas – reż. / dir. Jurgis Matulevičius, Litwa • Lithuania, 120’ (kon. fab. / feat. comp.)
13:30 Guczo. Notatki z życia • Guczo. Notes on Life – reż. / dir. Maria Zmarz-Koczanowicz, Polska • Poland, 76’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami
16:00 Obłoki śmierci – Bolimów 1915 • Clouds of Death – Bolimov 1915 – reż. / dir. Ireneusz Skruczaj, Polska • Poland, 67’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami
18:15 Malowany Ptak • The Painted Bird • Nabarvené ptáce – reż. / dir. Václav Marhoul, Czechy, Słowacja, Ukraina • Czech Republic, Slovakia, Ukraine, 169’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcami
22:15 Undine – reż. / dir. Christian Petzold, Niemcy, Francja • Germany, France, 90’ (kon. fab. / feat. comp.)
AMFITEATR
21:30 Solid Gold – reż. / dir. Jacek Bromski, Polska • Poland, 145’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Egzamin • The Exam – reż. / dir. Bartosz Paduch, Polska • Poland, 26’ (kon. kr. fab. / short feat. com.) Ondyna • Ondine – reż. / dir. Tomasz Śliwiński, Polska • Poland, 40’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Gwiazdeczka • Hotshot – reż. / dir. Natasza Parzymies, Polska • Poland, 25’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
13:30 Ja Ciebie Też • Love You, Too – reż. / dir. Lech Mackiewicz, Polska • Poland, 72’ (fab. / feat.)
15:30 WARSZAWSKA SZKOŁA FILMOWA Przepustka • Prison Pass – reż. / dir. Łukasz Ruciński, 21’ Czarne serca • Black hearts – reż. / dir. Maciej Ryczkowski, 15’ Póki śmierć nas nie rozłączy • Till death do us part – reż. / dir. Dolores Vunda, 25’; Dzięki za wszystkie ryby • Thanks for all the fish – reż. / dir. Naaomi Orsini Gravina, 8’ Ktoś zostanie ostatni • The last one – reż. / dir. Kamil Krawczycki, 12’ Dudek – reż. / dir. Julia Ruszczyńska, 18’ Spowiedź • Confession – reż. / dir. Wiktoria Niewiadomska, 9’ Latawce • Kites – reż. / dir. Franciszek Dźwierżyński, 5’
18:15 Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego O czym szumią bloki • The wind on the blocks – reż. / dir. Rafał Waraczewski, 21’ Oddech jest niedosyty • The Breath Is Not Enough – reż. / dir. Agnieszka Nowosielska, 20’ Szeptucha • The Whisperer – reż. / dir. Katarzyna Sikorska, 10’ Płaczmy • Let’s cry – reż. / dir. Tadeusz Kabicz, 24’ Nie widzieliście tego, co ja widziałam • You Haven’t Seen What I’ve Seen – reż. / dir. Ewa Lang, 22’ Riksza • Rickshaw – reż. / dir. Filip Dziworski, 19’
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza
SALA ZA ROGIEM
12:00 Zapomniane perły kina polskiego: Złote 70 lat WFO Mężczyźni – reż. / dir. Grzegorz Królikiewicz, 9’ Bykowi chwała – reż. / dir. Andrzej Papuziński, 13’ Dziewcę z ciortem – reż. / dir. Piotr Szulkin, 14’ Lustro – reż. / dir. Andrzej Barański, 15’ Elementarz – reż. / dir. Wojciech Wiszniewski, 8’ Autoportret – reż. / dir. Paweł Kędzierski, 17’
14:30 Polska komedia – Andrzej Czekalski w 90 urodziny Porcelana w składzie słonia – reż. / dir. Andrzej Czekalski, Polska • Poland, 56’ (fab. / feat.)
16:30 Kościół w filmie polskim Cudowne miejsce – reż. / dir. Jan Jakub Kolski, Polska • Poland, 93’ (fab. / feat.)
19:00 Stracona dekada 1970-80 Człowiek z żelaza – reż. / dir. Andrzej Wajda, Polska • Poland, 147’ (fab. / feat.)
Czwartek • Thursday 3.09.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 K2 własną drogą • K2 My Way • K2 vlastní cestou – reż. / dir. Jana Počtová, Czechy • Czech Republic, 94’ (kon. dok. / doc. comp.) 11:00 Amnestia • Amnestie – reż. / dir. Jonáš Karásek, Czechy, Słowacja • Republika Czeska, Slovakia, 130’ (kon. fab. / feat. comp.) 13:45 My, naród • We, the People – reż. / dir. Ewa Ewart, Polska • Poland, 58’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcą 16:00 Ci, którzy pozostali • Those who remained • Akik maradtak – reż. / dir. Barnabás Tóth, Węgry • Hungary, 88’ (kon. fab. / feat. comp.) 18:30 Praska orgia • The Prague Orgy • Pražské orgie – reż. / dir. Irena Pavlásková, Czechy, Słowacja • Czech Republic, Slovakia, 112’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcą 21:00 Szarlatan • Charlata • Šarlatán – reż. / dir. Agnieszka Holland, Czechy, Polska, Irlandia • Czech Republic, Poland, Ireland, 115’ (kon. fab. / feat. comp.)
AMFITEATR
21:30 Polityka • Politics – reż. / dir. Patryk Vega, Polska • Poland, 135’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Całe moje życie • All my life – reż. / dir. Jędrzej Gorski, Polska • Poland, 19’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Skóra • Skin – reż. / dir. Mateusz Znaniecki, Polska • Poland, 23’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Dalej jest dzień • Beyond Is the Day – reż. / dir. Damian Kocur, Polska • Poland, 25’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Płaczmy • Let’s cry – reż. / dir. Tadeusz Kabicz, Polska • Poland, 24’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Sukienka • The Dress – reż. / dir. Tadeusz Łysiak, Polska • Poland, 30’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
13:30 Dwie linie • Two lines • Két csík – reż. / dir. Balázs Dudás, Węgry • Hungary, 32’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Mentor • The Mentor • A Mentor – reż. / dir. Szonja Szabó, Węgry • Hungary, 30’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Bez was • What we were • Ohne euch – reż. / dir. Hannah Martin, Melanie Waelde, Niemcy • Germany, 13’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Tam gdzie żyją krowy • Where the cows live – reż. / dir. Bartek Cebula, Polska • Poland, 17’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
18:15 AKADEMIA FILMU I TELEWIZJI W BERLINIE (DFFB) Chłopiec w kraciastej koszuli • The Boy In The Chequered Shirt • Der Junge im Karohemd – reż. / dir. Aleksandra Odić, 6’ Zboczenie z kursu • Abdrift – reż. / dir. Gian Suhner, 19’ Rose Empire – reż. / dir. Clara Zoe My-Linh von Arnim, 19’ Moonjump – reż. / dir. Lasse Holdhus, 5’ Chaos – reż. / dir. Samuel Auer, 5’ Nothing compares to (E)U – reż. / dir. Eline Gehring, 14’ Dzień X • Day X • Der Tag X – reż. / dir. Katharina Rivilis, 16’ Wizyta • The Visit • Der Besuch – reż. / dir. Gian Suhner, 5’ Kiczowaty film • Cheesy Films • Kitschige Filme – reż. / dir. Eline Gehring, 8’ Nauka pływania • Learn to Swim • Freischwimmer – reż. / dir. Gaya von Schwarze, 17’ Revolvo – reż. / dir. Francy Fabritz, 8’
21:00 Film dokumentalny • Documentary Movie – reż. / dir. Katarzyna Warzecha, Piotr Pawlus, Polska • Poland, 18’ (dok. / doc.) Fukushima – wstęp wzbroniony • Fukushima – Area Restricted – reż. / dir. Jakub Baryga, Polska • Poland, 61’ (dok. / doc.)
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza
SALA ZA ROGIEM
12:00 Propaganda, propaganda… Gromada – reż. / dir. Jerzy Kawalerowicz, Polska • Poland, 101’ (fab. / feat.)
14:30 Antoni Bohdziewicz – w 50 rocznicę śmierci Zemsta – reż. / dir. Antoni Bohdziewicz, Polska • Poland, 93’ (fab. / feat.)
16:30 Portrety filmowców: reżyserzy.Filmy dokumentalne, poświęcone nieżyjącym realizatorom kina polskiego Książę i dybuk – reż. / dir. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Polska • Poland, 80’ (dok. / doc.) spotkanie z twórcami
19:00 Wielcy znani – zapomniani: Józef Nowak Celuloza – reż. / dir. Jerzy Kawalerowicz, Polska • Poland, 118’ (fab. / feat.)
Piątek • Friday 4.09.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 Good Morning – reż. / dir. Bence Miklauzic,Węgry • Hungary, 16’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Casting – reż. / dir. Sándor Csoma, Węgry • Hungary, 28’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Kierowca autobusu • The Bus Driver • A buszsofőr – reż. / dir. Dávid Borbás, Węgry • Hungary, 23’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.) Jak dotąd • As Up to Now • Ahogy eddig – reż. / dir. Katalin Moldovai, Węgry • Hungary, 24’ (kon. kr. fab. / short feat. comp.)
11:00 Ciche dni • Silent Days • Hluché dni – reż. / dir. Pavol Pekarčík, Słowacja, Czechy • Slovakia, Czech Republic, 80’ (kon. dok. / doc. comp.) 13:30 Gra o życie • The game of life • Hra o život – reż. / dir. Eva Tomanová, Czechy • Czech Republic, 53’ (kon. dok. / doc. comp.) spotkanie z twórcami 15:30 Wszystko dla mojej matki • All for My Mother – reż. / dir. Małgorzata Imielska, Polska • Poland, 103’ (kon. fab. / feat. comp.) spotkanie z twórcami 18:30 Więźniowie • Captives • Foglyok – reż. / dir. Kristóf Deák, Węgry • Hungary, 87’ (fab. / feat.) 20:45 1986 – reż. / dir. Lothar Herzog, Niemcy • Germany, 80’ (fab. / feat.)
AMFITEATR
21:30 Czarny Mercedes • The Black Mercedes – reż. / dir. Janusz Majewski, Polska • Poland, 123’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Neurochirurg • The Neurosurgeon – reż. / dir. Magdalena Zagała, Polska • Poland, 82’ (dok. / doc.)
13:30 Entropia – reż. / dir. Flóra Anna Buda, Węgry • Hungary, 10’ (kr. fab. anim. • short anim. feat.) Banał • Banality • Banális – reż. / dir. Balazs Simonyi, Węgry • Hungary, 12’ (kr. fab. / short feat.) Nie moja bajka • Not a Fairytale – reż. / dir. Zuzanna Karpińska, Polska • Poland, 21’ (kr. fab. / short feat.)
14:45 SZKOŁA WAJDY Kometa • Comet – reż. / dir. Adam Buka, 18’ Jeszcze porozmawiamy • We will talk again – reż. / dir. Mateusz Buława, 21’
16:00 FOMO: Udostępniasz i rządzisz • FOMO – Fear of Missing Out • FOMO – Megosztod, és uralkodsz – reż. / dir. Attila Hartung, Węgry • Hungary, 91’ (fab. / feat.)
20:30 Niech toną • Let them Drown – reż. / dir. Wojciech Bojanowski, Polska • Poland, 73’ (dok. / doc.) Polska śmietnikiem Europy • Poland: Europe’s Garbage Dump – reż. / dir. Maciej Kuciel, Polska • Poland, 22’ (dok. / doc.)
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza Klara Muu, 66’ (fab. anim. / anim. feat.)
SALA ZA ROGIEM
12:00 Zapomniane perły kina polskiego: Złote 70 lat WFO Hamadria – reż. / dir. Jacek Schmidt, 22’ Kilka opowieści o człowieku – reż. / dir. Bogdan Dziworski, 20’ Edukacja – reż. / dir. Paweł Woldan, 16’ Mały dekalog – reż. / dir. Jan Jakub Kolski 18’ Widok – reż. / dir. Jacek Bławut, 9’ Ludowa wizja kosmosu – reż. / dir. Bolesław Pawica, 17’ Tańcz – reż. / dir. Grzegorz Królikiewicz, 8’
14:30 Propaganda, propaganda… W chłopskie ręce – reż. / dir. Leonard Buczkowski, Polska • Poland, 29’ (kr. fab. / short feat.) Kukurydza – reż. / dir. Jan Łomnicki, Polska • Poland, 5’ (dok. / doc.)
16:30 Portrety filmowców: reżyserzy. Filmy dokumentalne, poświęcone nieżyjącym realizatorom kina polskiego Eugeniusz Cękalski, Antoni Bohdziewicz, Andrzej Munk – reż. / dir. Władysław Wasilewski, Polska • Poland, 36’ (dok. / doc.) Żyłem 17 razy – reż. / dir. Tadeusz Bystram, Stanisław Zawiśliński, Polska • Poland, 58’ (dok. / doc.)
19:00 Wielcy znani – zapomniani: Józef Nowak Pod gwiazdą frygijską – reż. / dir. Jerzy Kawalerowicz, Polska • Poland, 112’ (fab. / feat.)
Sobota • Saturday 5.09.2020
DUŻA SALA LEŚNIK
9:00 Synek • Sonny – reż. / dir. Paweł Chorzępa, Polska • Poland, 40’ (kon. dok. / doc. comp.) Rosół co niedzielę • Broth every sunday – reż. / dir. Jędrzej Gorski, Polska • Poland, 9’ (kon. dok. / doc. comp.) Julia nad morzem • Julia at the Seaside – reż. / dir. Mariusz Rusiński, Polska • Poland, 17’ (kon. dok. / doc. comp.)
10:45 Amnezia • Amnesia – reż. / dir. Maciej Kuciel, Polska • Poland, 41’ (kon. dok. / doc. comp.) Jedno z najważniejszych uczuć • One of the most important feelings – reż. / dir. Bartek Cebula, Polska • Poland, 14’ (kon. dok. / doc. comp.) Harda • The Tough – reż. / dir. Marcin Polar, Polska • Poland, 14’ (kon. dok. / doc. comp.) Koniec sezonu • The End of the Season – reż. / dir. Stanisław Cuske, Polska • Poland, 20’ (kon. dok. / doc. comp.)
13:30 W oddali • Over the Hills • Dálava – reż. / dir. Martin Mareček, Czechy • Czech Republic, 78’ (kon. dok. / doc. comp.)
15:30 Boże ciało • Corpus Christi – reż. / dir. Jan Komasa, Polska • Poland, 115’ (fab. / feat.)
18:00 Niewiarygodna historia • Tall Tales • Apró Mesék – reż. / dir. Attila Szász, Węgry • Hungary, 112’ (fab. / feat.)
20:30 Fioletowa mgła • The Purple Mist • Purpurinis rūkas – reż. / dir. Raimundas Banionis, Litwa • Lithuania, 105’ (fab. / feat.)
AMFITEATR
20:30 Koncert Big Band Nowosolski i Nowosolskie Smyczki
21:00 Ogłoszenie werdyktów Jury Zakończenie 49. Lubuskiego Lata Filmowego
22:00 Obywatel Jones • Mr. Jones – reż. / dir. Agnieszka Holland, Polska • Poland, 119’ (fab. / feat.)
MAŁA SALA LEŚNIK
11:00 Całe szczęście • Their lucky stars – reż. / dir. Tomasz Konecki, Polska • Poland, 109’, (fab. / feat.)
13:30 Na krańcu miasta • The Edge of Town – reż. / dir. Daria Kasperek, Polska • Poland, 14’ (kr. fab. / short feat.) Festyn • Picnic – reż. / dir. Grzegorz Krawiec, Polska • Poland, 20’ (kr. fab. / short feat.) Irena – reż. / dir. Grzegorz Piekarski, Polska • Poland, 17’ (kr. fab. / short feat.) Bajka na niespokojny sen • A Bad Night Story – reż. / dir. Nawojka Wierzbowska, Polska • Poland, 16’ (kr. fab. / short feat.) Plan C – reż. / dir. Sylwia Rosak, Polska • Poland, 22’ (kr. fab. / short feat.)
15:30 WYŻSZA SZKOŁA SZTUK SCENICZNYCH W BRATYSŁAWIE – VŠMU R + J – reż. / dir. Martina Buchelová, 7’ Zaufaj mi • Trust me • Ver mi – reż. / dir. Zlata Golecová, 7’ Marsz • The March • Pochod – reż. / dir. Michal Blaško, 20’ Alarm przeciwpożarowy • Fire Report • Požiarne hlásenie – reż. / dir. Katarína Jonisová, 16’ Music Box – reż. / dir. Joanna Kozuch, 6’ Manifest pogardy • A Manifesto of Despise • Manifest pohŕdania – reż. / dir. Kristián Grupač, 9’
17:15 FAMU WYDZIAŁ FILMOWY I TELEWIZYJNY AKADEMII SZTUK SCENICZNYCH W PRADZE Ahoj – reż. / dir. Anna Paděrová, 1’ Gra w chowanego • Hide N Seek • Schovka – reż. / dir. Barbora Halířová, 7’ Córka • Daughter • Dcera – reż. / dir. Daria Kashcheeva,15’ Luki • Spaces • Mezery – reż. / dir. Nora Štrbová, 8’ Sh_t Happens – reż. / dir. Michaela Mihályi, David Štumpf, 13’ Nie zapomnij o mnie • Forget Me Not • Kdo se se mnou zatočí – reż. / dir. Adéla Křížovecká, 7’ Według Sylvie • Way of Sylvie • Podle Sylvie – reż. / dir. Verica Pospíšilová Kordić, 12’ Kochaj samą siebie • Love Yourself • Měj se ráda – reż. / dir. Alžběta Suchanová, 1’
19:00 Tygrysy na granicy • Tigers on the border – reż. / dir. Katarzyna Górniak, Polska • Poland, 34’ (dok. / doc.) Na Górze Tyrryry • On the Top Tyrryry – reż. / dir. Renata Kijowska, Polska • Poland, 61’ (dok. / doc.)
SALA GOK
11:00 Blok filmowy dla młodego widza Jakub, Mimmi i gadające psy, 70’ (fab. anim. / anim. feat.)
SALA ZA ROGIEM
12:00 Premiery po latach: „Rejs” ma już 50 lat – Marek Piwowski Uwertura – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 7’ (dok. / doc.) Magister Półchłopek – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 8’ (dok. / doc.) Muchotłuk – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 12’ (dok. / doc.) Przedział na sto i więcej osób – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 4’ (kr. fab. / short feat.) Krok – reż. / dir. Marek Piwowski, Polska • Poland, 27’ (kr. fab. / short feat.)
14:30 Antoni Bohdziewicz – w 50 rocznicę śmierci Wilczy bilet – reż. / dir. Antoni Bohdziewicz, Polska • Poland, 82’ (fab. / feat.)
16:30 Wielcy znani – zapomniani: Józef Nowak Wiosna panie sierżancie – reż. / dir. Tadeusz Chmielewski, Polska • Poland, 97’ (fab. / feat.)
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/jurykrotkiefab-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/jurykrotkiefab-01-940x529.jpg
István Krasztel
Urodzony w Budapeszcie. Skończył kulturoznawstwo i bibliotekarstwo w Wyższej Szkole Pedagogicznej w mieście Szombathely oraz filologię rosyjską na Uniwersytecie im. Loranda Eótvósa w Budapeszcie.
Pracował w Polsce w latach 1977-1981 jako sekretarz ambasady, później, w latach 1982-1983 oraz 1988-1993 jako Wicedyrektor Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie, Radca Generalny Departamentu Zagranicznego Ministerstwa Edukacji i Kultury Republiki Węgierskiej.
Tomasz Gąssowski
Kompozytor, reżyser, producent. W 2014 roku ukończył kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy. Rok później powstał jego autorski film „Baraż” (m.in. Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy na 32. Warszawskim Festiwalu Filmowym, Nagroda Jury na 32. Festival Européen du Film Court de Brest we Francji).
Jest autorem muzyki do wszystkich filmów Andrzeja Jakimowskiego: „Sztuczki”, „Imagine”, „Pewnego razu w listopadzie” i „Zmruż Oczy”, którego jest również współproducentem. Za muzykę do „Imagine” otrzymał Nagrodę MocArta Radia RMF Classic za najlepszą muzykę filmową 2013 roku.
Andrzej Goleniewski
Z wykształcenia muzyk i muzykolog, menadżer kultury. W latach 1991-99 zorganizował i prowadził Agencję Dystrybucji Filmowej, a następnie do roku 2005 kierował Filmem Polskim – Agencją Promocji.
Tam właśnie odtworzył w obecnej formule Sieć kin Studyjnych. Po zmianach organizacyjnych polskiej kinematografii w roku 2006, prowadzi i rozwija ten program w Filmotece Narodowej, w której od roku 2007 pełni funkcję z-cy dyrektora.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/juryglownyllf2020-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/juryglownyllf2020-01-940x529.jpg
Janusz Zaorski
Scenarzysta, reżyser i producent filmowy. Wykładowca akademicki. Doktor sztuki filmowej. Ukończył studia na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jako reżyser debiutował w 1970 roku. W kilku filmach wystąpił również jako aktor. W roku 1987 został przewodniczącym Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, a w roku 1988 kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Dom”. W latach 1987-1989 zasiadał w Komitecie Kinematografii, od 1991 do 1993 pełnił funkcję prezesa Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a od 1994 do 1995 przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Zrealizował kilkanaście filmów fabularnych, m.in. Matka Królów (1982, Srebrny Niedźwiedź – Berlin, Złote Lwy – Gdynia). Jezioro Bodeńskie (1985, Złoty Lampart – Locarno). Piłkarski poker (1988), Szczęśliwego Nowego Jorku (1997, nagroda za reżyserię – Gdynia), Syberiada Polska (2013, Grand Prix na festiwalu w Seattle).
W 2011 roku odznaczony przez ministra Bogdana Zdrojewskiego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat nagrody „TeleSplendor” oraz Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego. Od 2013 r. Przewodniczący Rady Programowej Instytutu KOSMOPOLIS Fundacji Nauki, Kultury i Edukacji.
Gabriela Muskała
Fot. Sebastian Szwajkowski Radio Łódź
Wybitna aktorka filmowa i teatralna, odnosząca sukcesy również jako dramatopisarka i scenarzystka. Absolwentka i wykładowczyni łódzkiej PWSFTViT. Obecnie związana z Teatrem Narodowym w Warszawie. Popularność przyniosły jej role w serialach Londyńczycy, Głęboka woda, Paradoks oraz w filmie Moje córki krowy. Laureatka wielu festiwali teatralnych i filmowych, a także prestiżowych nagród przyznawanych przez krytyków i publiczność.
W ubiegłym roku zachwyciła widzów swoją wszechstronnością, spełniając się na różnych polach artystycznych. Jest autorką scenariusza filmu Fuga w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, którego premiera miała miejsce na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2018 roku. Za scenariusz do tego filmu otrzymała w 2019 roku nagrodę „Orzeł” w kategorii „Odkrycie roku”, a za rolę Alicji, głównej bohaterki Fugi, została nagrodzona m.in. na Festiwalu Avant Garden w Atenach, Cinergia w Łodzi i Off Camera w Krakowie. W tym samym roku nagradzana również za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie 7 uczuć Marka Koterskiego m.in. na Festiwalu Aktorstwa Filmowego we Wrocławiu.
Jej ostatnia rola teatralna to Felicja w docenionym przez krytyków, spektaklu Jak być kochaną w reż. Leny Frankiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie (prem. 02.2019). Za tę rolę otrzymała nagrodę „Róża Gali” w kategorii Teatr.
Wraz z siostrą Moniką Muskałą tworzy duet dramatopisarski Amanita Muskaria (Podróż do Buenos Aires. Work in Regress, Daily Soup, Cicha noc, Tożsamość Wila). Ich sztuki zostały przetłumaczone na wiele języków i grane są z powodzeniem w Polsce i za granicą.
Sławomir Fijałkowski
Magister kulturoznawstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Menadżer i animator kultury, absolwent kierunku Kulturoznawstwo na Wydziale Filologicznym, które ukończył w 1995 roku. Od 1999 właściciel Agencji Wydarzeń Artystycznych „Pro Cinema”, założyciel kina „Charlie”. Założyciel i prezes Stowarzyszenia „Łódź Filmowa” oraz Fundacji „Miasto Kultury”, członek Stowarzyszenia „Kina Polskie”, Stowarzyszenia Kin Studyjnych i Lokalnych oraz kapituły łódzkiej Alei Gwiazd. Do najważniejszych projektów Sławomira Fijałkowskiego należy Forum Kina Europejskiego „Cinergia” (od 1992 roku), czy Konkurs Polskiej Piosenki Filmowej „Kamer-TON” (4 edycje).
Za „wybitne zasługi w rozpowszechnianiu filmów polskich” został uhonorowany „Złotym biletem” Stowarzyszenia „Kina Polskie”, otrzymał także Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla najlepszego kina studyjnego w Polsce za rok 2008 (trzykrotnie nominowany). Wyróżniony Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego (2011), dwukrotnie „punktem dla Łodzi”, zajął 2 miejsce w plebiscycie na „Człowieka roku” oraz „Łodzianina Roku 2017” w 2017 oraz innymi wyróżnieniami.
W 2018 został Absolwentem VIP Uniwersytetu Łódzkiego oraz członkiem Rady Uczelni Uniwersytetu Łódzkiego. Stowarzyszenie „Łódź Filmowa”, którego jest prezesem od 2000 roku, jest operatorem kina Ratusz w Zduńskiej Woli oraz kina KDK w Kozienicach. Od 2020 jest również prezesem KiNEO Group Sp. z o.o., której celem jest rozbudowa kina Charlie oraz zarządzanie kinami.
Robert Gliński
Urodził się w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, od kilkunastu lat wykłada na tej uczelni, zaś w latach 2008- 2012 był jej rektorem. W latach 1989-91 członek Komitetu Kinematografii. W latach 2011–2014 był dyrektorem Teatru Powszechnego w Warszawie. Doktor habilitowany sztuki filmowej.
Reżyseruje filmy fabularne, dokumentalne, a także spektakle telewizyjne. Jest specjalistą od kina społecznego i historycznego, ale też twórcą wszechstronnym. Wyreżyserował 12 filmów fabularnych, ponad 20 teatrów telewizji. Pracował także w teatrach dramatycznych w Warszawie, Poznaniu, Rzeszowie, Gdyni, gdzie wyreżyserował łącznie 14 przedstawień. Do najgłośniejszych jego filmów fabularnych należą: Niedzielne igraszki, Wszystko co najważniejsze, Cześć Tereska, a ostatnio Kamienie na szaniec.
Jerzy Armata
Krytyk filmowy i muzyczny. Wiceprzewodniczący Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, polskiej sekcji FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych). Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Wykładowca Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. Autor licznych artykułów prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych, a także kilkunastu książek o tematyce filmowej. Laureat nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/jurydok-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/jurydok-01-940x529.jpg
Małgorzata Imielska
Absolwentka Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, reżyser oraz autor scenariuszy filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli teatralnych i radiowych.
Ukończony przez nią ostatnio debiut fabularny (zrealizowany na podstawie jej scenariusza) „Wszystko dla mojej matki” otrzymał kilka nagród; w tym nagrodę za reżyserię i dla najlepszego filmu fabularnego na International Film Festival Dhaka 2020, wyróżnienie za debiut reżyserski i Nagrodę Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2019. Ponadto w tym samym roku film zdobył także wyróżnienia na Forum Kina Europejskiego Cinergia oraz na Bastau International Film Festival w Kazachstanie. Zofia Domalik, która zagrała postać Olki otrzymała nagrodę za profesjonalny debiut aktorski na FPFF w Gdynie w 2019
Ostatni film dokumentalny Małgorzaty Imielskiej „Miłość i puste słowa” (73 min), który został zrealizowany w 2018 roku przez Studio Filmowe Kronika dla TVP.S.A, zdobył liczne nagrody w Polsce i zagranicą. W tym między innymi nagrodę „Złote Grono” na 48. Lubuskim Festiwalu Filmowym oraz nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Międzynarodowym Festiwalu „Człowiek w Zagrożeniu” w Łodzi w 2018 roku. Na tegorocznych festiwalach uzyskał nagrodę główną na Hong-Kong International Film Festival, nagrodę za reżyserię filmu dokumentalnego na Great Message International Film Festival w New Delhi, nagrodę główną w kategorii „Women’s Films Winner” na International Cult Filom Festival w Kalkucie oraz nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego na Festiwalu Polskich Filmów „Ekran” w Toronto. Ponadto film był także prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Krakowie, na Festiwalu Filmowym w Cottbus, One World w Pradze, Human Rights w Budapeszcie i Wiedniu. Trzeba też dodać, że „Miłość i puste słowa” jako jedyna polska produkcja był pokazywany na Międzynarodowej Konferencji Telewizyjnej INPUT w Bangkoku w 2019 roku.
Inne, ważne nagrody Małgorzata Imielska otrzymała za film dokumentalny „Powiedz mi dlaczego”. Między innymi: nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Konkursie Polskim w Krakowie w 2007, nagrodę Bronze Remi na Worldfest Independent Film Festival w Huston w 2007 oraz wyróżnienie na MFFD w Kantonie 2007. Jedną z ważniejszych nagród jest także nagroda główna za pełnometrażowy film dokumentalny „Przeżyć Afganistan” na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych w Warszawie w 2012 roku.
Telewizyjny spektakl teatralny M. Imielskiej zatytułowany „Chciałam ci tylko powiedzieć” uhonorowano nagrodą im. Stefana Traugutta za debiut autorski i reżyserski w Teatrze TV na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV „Dwa teatry” w Sopocie w 2007 roku. Kolejny spektakl „Sprawa Emila B” został nagrodzony nagrodą „World’s Silver Medal” na Międzynarodowym Festiwalu New York Festivals w Nowym Jorku w 2009 roku.
Jadwiga Hučková
Dr hab. Jadwiga Hučková, prof. UJ; zajmuje się filmem dokumentalnym i fabularnym Europy Środkowej.
Od 1997 roku pracuje w komisji selekcyjnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Juror ponad trzydziestu międzynarodowych festiwali filmu dokumentalnego.
Brała udział w projekcie VISEGRAD DOCUMENTARY FILM LIBRARY w Pradze. Opublikowała m.in. (także pod nazwiskiem Jadwiga Głowa): Dokument po przełomie. Film dokumentalny lat 90. w Europie Środkowo-Wschodniej / Zooming in on History’s Turning points. Documentaries in the 1990s in Central and Eastern Europe (Kraków 1999), Dokument filmowy epoki Havla (Kraków 2005), Český a polský dokumentární film v éře evropeizace / Czeski i polski film dokumentalny w czasach europeizacji (Praha, NFA 2015, współredakcja).
Mateusz Demski
Dziennikarz i krytyk filmowy. Publikował m.in. w kwartalniku „Przekrój”, tygodniku „Przegląd”, tygodniku „Polityka”, czasopiśmie „Ekrany”, miesięczniku „Kino”, „Magazynie Filmowym” SFP, a także w portalach CzasKultury.pl, Interia.pl, Wirtualna Polska, Papaya.Rocks. Programer Ars Independent Festival w Katowicach. Związany z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie od kilku lat współtworzy gazetę festiwalową.
Na koncie ma wywiady z nagradzanymi na największych światowych festiwalach twórcami filmowymi, m.in. z Terrym Gilliamem, Bong Joon-ho, Gasparem Noé, braćmi Dardenne, Bélą Tarrem, Ablem Ferrarą, Françoisem Ozonem, Dario Agento, Albertem Serrą, a także z Kristen Stewart czy Stellanem Skarsgårdem. W wolnych chwilach poszerza kolekcję gadżetów z „Gwiezdnych wojen”.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/abohdziewicz.jpg71631654. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/abohdziewicz.jpg
Antoni Bohdziewicz – w 50 rocznicę śmierci (*10.09.1906 – +20.10.1970)
Był spikerem radiowym, recenzentem filmowym, jako stypendysta Funduszu Kultury Narodowej studiował w Ecole Technique de la Photographie et Cinematographie w Paryżu (1931-1935). Po powrocie do Polski współpracował z kroniką filmową PAT. Dalsze Realizował krótkometrażowe filmy dokumentalne w Spółdzielni Autorów Filmowych SAF.
W 1939 r. rozpoczął pracę nad filmem „Zazdrość i medycyna” nieukończonym z powodu wybuchu wojny. W Polsce Podziemnej kierował referatem foto-filmowym Wydz. Propagandy Mobilizacyjnej AK. Podczas Powstania Warszawskiego dowodził zespołem operatorów kronik powstańczych. Od 1945 r. pracował w PKF; w marcu 1945 zainicjował Warsztat Filmowy Młodych w Krakowie. Od 1948 do 1966 kierował Katedrą Reżyserii PWSF w Łodzi.
Był opiekunem artystycznym studenckich debiutów fabularnych, reżyserem słuchowisk radiowych i spektakli Teatru TVP, kierownikiem artystycznym Zespołów Filmowych „Droga” (pierwotna nazwa „Po prostu”) (1956-62) i „Tor” (1968-70), krytykiem filmowym i publicystą, działaczem klubów filmowych. W latach 1959-70 – Przewodniczącym Rady Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Twórca jednego z pierwszych polskich „pułkowników” („2×2=4”) zatrzymanego przed wejściem na ekrany i wspaniałej adaptacji „Zemsty” Fedry zrealizowanej w zamku niedzickim. Jeden z najważniejszych twórców polskiej kultury filmowej po II Wojnie Światowej.
Ważniejsze filmy:
Reżyseria: 1945 HALLO, TU POLSKIE RADIO ŁÓDŹ; 2×2=4 1946 OSTATNI PARTEITAG W NORYMBERDZE 1949 ZA WAMI PÓJDĄ INNI 1956 ZEMSTA, SZKICE WĘGLEM 1960 RZECZYWISTOŚĆ 1964 WILCZY BILET
Opieka artystyczna:
1953 TRZY OPOWIEŚCI 1955 TRZY STARTY 1958 MIASTECZKO 1962 JADĄ GOŚCIE, JADĄ 1969 URZĄD 1971 KARDIOGRAM
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/05/LLF-nowy-termin-2020-01-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/05/LLF-nowy-termin-2020-01-940x529.jpg
W konkursie krótkich filmów fabularnych o Złote Grono będzie ubiegać się blisko 30 filmów. Oceniać je będą jurorzy: István Krasztel – węgierski kulturoznawca, były wicedyrektor Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie oraz Radca Generalny Departamentu Zagranicznego Ministerstwa Edukacji i Kultury Republiki Węgierskiej, Andrzej Goleniewski – muzyk i muzykolog, menadżer kultury, twórca Sieci Kin Studyjnych oraz Tomasz Gąssowski – kompozytor, reżyser i producent, autor muzyki do wszystkich filmów Andrzeja Jakimowskiego. Jakie obrazy zobaczymy?
Astronauta / The Astronaut reż. Jan Zegar
Bez was / What we were reż. Hannah Martin, Melanie Waelde
Całe moje życie / All my life reż. Jędrzej Gorski
Casting / Casting reż. Sándor Csoma
Dalej jest dzień / Beyond Is the Day reż. Damian Kocur
Dog Days / Dog Days reż. Zuzanna Grajcewicz
Dwie linie / Two lines reż. Balázs Dudás
Egzamin / The Exam reż. Bartosz Paduch
Good Morning / Good Morning reż. Bence Miklauzic
Gwiazdeczka / Hotshot reż. Natasza Parzymies
Home Sweet Home / Home Sweet Home reż. Agata Puszcz
Jak dotąd / As Up to Now reż. Katalin Moldovai
Kierowca autobusu / The Bus Driver reż. Dávid Borbás
Krzyżówka / The Crossword reż. Jan Bujnowski
Marcel / Marcel reż. Marcin Mikulski
Mentor / The Mentor reż. Szonja Szabó
Ondyna / Ondine reż. Tomasz Śliwiński
Pinar / Pinar reż. Melek Bahçe
Płaczmy / Let’s cry reż. Tadeusz Kabicz
Po sezonie / Off-season reż. Monika Majorek
Porachunki / Settling the Score reż. Zuzanna Grajcewicz
Skóra / Skin reż. Mateusz Znaniecki
Sukienka / The Dress reż. Tadeusz Łysiak
Tam gdzie żyją krowy / Where the cows live reż. Bartek Cebula
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/propaganda.jpg90050654. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/propaganda.jpg
Czy chcemy, czy nie – propaganda otacza nas zewsząd. Czasami pozornie niewinna, pozornie oferująca same uroki życia – jeśli tylko spełnimy jej warunki. Kupimy wskazany towar, pojedziemy we wskazane miejsce, użyjemy wskazanego urządzenia… czyli zrobimy to, co się nam zaleca. W wydaniu ideologicznym – jeśli poprzemy tę formację czy ideę, którą wskazuje się nam jako jedynie słuszną i znającą rozwiązanie wszystkich nurtujących nas problemów.
Reklama handlowa, czyli handlowa propaganda – jest uczciwsza, bo nie ukrywa przed nami swojego rzeczywistego celu: zwiększenia sprzedaży towarów producenta. Reklama ideologiczna, czyli ideologiczna propaganda, nigdy nie mówi nam pełnej prawdy. Jej jedynym celem jest zyskanie wyznawców idei, którzy ślepo pójdą za jej głosicielami. Czyli – dadzą im władzę nawet wtedy, jeśli będą ryzykowali utratę przynależnych sobie praw.
W kinematografii widzieliśmy już wiele realizacji propagandowych: za czasów walczącego socjalizmu stalinowskiego, III Rzeszy, socrealizmu polskiego, czasów realnego sukcesu lat 70-tych – czy przed każdymi wyborami władz, kiedy to obiecuje się wyborcom złote góry aby jak najszybciej o obietnicach zapomnieć po odniesionym zwycięstwie.
Spojrzyjmy więc jak propagowano w Polsce ideę kolektywizacji w rolnictwie. Miała ona zapewnić dostatek żywności dla wszystkich i rozwiązać wszelkie problemy polskiej wsi. Dziś wiemy, że „wyszło jak zawsze” – czyli nijak. Ale pamiętajmy: jedna z naczelnych reguł propagandowych brzmi: „Jeszcze nikt tyle nie dał, ile naobiecywał”
Grzegorz Pieńkowski
Wybrane filmy:
„Gromada”, reż. Jerzy Kawalerowicz, Polska 1951. wyk.: Ludwik Benoit, Marian Lupa, Mieczysław Pawlikowski, Barbara Rachwalska, Stanisław Milski, Bolesław Mierzejewski i inni.
„W chłopskie ręce”, reż. Leonard Buczkowski, Polska 1946. wyk.: Stanisław Łapiński, Wanda Meller, Feliks Żukowski, Tadeusz Fijewski, Leon Pietraszkiewicz, Kazimierz Brusikiewicz, Kazimierz Dejunowicz i inni.
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/marek-piwowski-940x562.jpg94056254. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/08/marek-piwowski-940x562.jpg
Nie ma chyba filmu, który w naszej kinematografii tak bardzo został okaleczony przez PRL-owską cenzurę – i który stałby się tak kultowy dla wszystkich oglądających przez całe 50 lat, jakie upłynęły od jego premiery. To film – legenda, którego fani znają na pamięć wszystkie kwestie wypowiadane przez postacie ekranowe; który od premiery wciąż zaskakuje zjadliwym krzywym spojrzeniem na polską rzeczywistość niby tak już odległą, a przecież wciąż coraz bardziej aktualną.
Markowi Piwowskiemu udało się tu pokazać coś nieuchwytnego. Coś, co potem udało się chyba tylko Stanisławowi Barei: pokazać sprawy śmiertelnie poważne tak, byśmy patrząc na nie zastanawiali się, czemu wcześniej nie dostrzegaliśmy ich małości i śmieszności.
Nożyczki cenzora skróciły pierwotny materiał o jedną trzecią. Tego, co wycięto – nigdy nie udało się odzyskać, choć sam reżyser kilkakrotnie po roku 1990 usiłował odnaleźć odrzucone materiały. Nie udało się mu to – i może to lepiej. Powstał w ten sposób obraz pokazujący nam jak można było w czasach totalitaryzmu zmasakrować wypowiedź artystyczną, by jednocześnie ją unieśmiertelnić.
Piwowski nigdy nie zrezygnował ze swej prześmiewczości w poważnych wypowiedziach. Od etiud studenckich do ostatnich wypowiedzi jest wierny głoszeniu wolności. Wolności od głupoty i cmokierstwa, filistyństwa i kabotynizmu. Wolności zdrowego rozsądku któremu nic nie można narzucić i niczego nie można zakazać. Który samym swoim istnieniem zadaje nieśmiertelne gogolowskie pytanie z „Rewizora”: „Z kogo się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie…”
No to – śmiejmy się …
Grzegorz Pieńkowski
Wybrane filmy:
Uwertura (1965) – etiuda studencka
Przedział na sto i więcej osób (1965) – etiuda studencka
Historia filmu przenosi nas do połowy lat 70. Słynny amerykański pisarz Nathan Zuckerman – często używane alter ego Philipa Rotha – przybywa do Pragi, aby uratować i zabrać rękopis nieopublikowanej książki. Podczas swojej misji w Pradze spotyka ekscentryczną i nieokiełznaną pisarkę Olgę i penetruje słynne imprezy, na których każdy szuka na swój sposób ucieczki ze świata ograniczonej wolności.
Stopniowo Zuckerman – wbrew swojej woli – staje się nie tylko widzem, ale także uczestnikiem dekadenckiego spektaklu, w którym nikomu nie można zaufać. Jego wizyta w Pradze, pełna dziwacznych spotkań z grupą różnorodnych ludzi, wkrótce stanie się pełną przygód, niebezpieczną misją. Zuckerman nie jest pewien, kto jest przyjacielem, a kto prowokatorem i informatorem. Zagrożone są nie tylko wolność Zuckermana, ale być może i jego życie.
Kim są ludzie z dekadenckich orgii w domu syna słynnego malarza? Kim jest wystraszony student, który ostrzega go, że musi natychmiast opuścić Czechosłowację? Kto jest jego przewodnikiem? Wyrzucony reżyser teatru, a teraz konserwator w muzealnej kotłowni? A kim jest jego Olga: skandalistką i buntowniczką czy też podwójnym graczem?
Praska orgia / Prague Orgy / Pražské orgie – reż. Irena Pavlásková
https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/07/Józef-Nowak-940x529.jpg94052954. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.202554. Lubuskie Lato Filmowe / Lubuskie Film Summer / 29.06-6.07.2025https://www.llf.pl/wp-content/uploads/2020/07/Józef-Nowak-940x529.jpg
Wielcy znani – zapomniani: Józef Nowak (8.04.1925 – 16.01.1984)
Nowak Jozef;
Był jednym z najbardziej lubianych aktorów lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Ceniono w nim bezpośredniość i ciepło, wspominano często jego gotowość do pomocy kolegom. Sam siebie uważał przede wszystkim za człowieka teatru (wystąpił w ponad dwustu spektaklach teatralnych i telewizyjnych) i twierdził, ze do filmu, do którego ciągnęło go zawsze – trafił przypadkowo.
Wystąpił w 69 filmach i serialach telewizyjnych. Powszechne uznanie zapewniły mu role w obrazach: „Celuloza” i „Pod gwiazdą frygijską” (Szczęsny), „Eroica” (porucznik w oflagu), „Paryż – Warszawa bez wizy” (ambasador), „Sąsiedzi” kolejarz Marczewski), „Hydrozagadka” (superman As), „Wiosna panie sierżancie” (komendant posterunku MO), seriale „Dom” (stary Talar), „Wakacje z duchami” i „Do przerwy 0:1” (posterunkowy).
Powszechną popularność dał mu występ na festiwalu piosenki żołnierskiej w Koszalinie, gdzie – dzięki jego interpretacji – piosenka „Takiemu to dobrze” stała się ogólnokrajowym przebojem.
Często pojawiał się na scenie kabaretowej, gdzie akcentując dystans do samego siebie zdobywał ogólny aplauz. Lubiany przez publiczność i kolegów, narzekał na „przypisanie” do ról mundurowych owocujące rolami milicjantów, oficerów wojska i UB – co zostało spuentowane ciepłą postacią w „Wiosna, panie sierżancie”.
Powtarzał wszystkim: „Nie musisz grać głównej roli. Najważniejsze byś był zawsze człowiekiem”
Zmarł w wieku 58 lat na atak serca.
Najważniejsze filmy i role filmowe: 1953 CELULOZA (Szczęsny) 1954 POD GWIAZDĄ FRYGIJSKĄ (Szczęsny) 1957 Eroica (nowela 2, oficer w oflagu) 1961 DRUGI CZŁOWIEK (majster w Nowej Hucie) 1967 WESTERPLATTE (plutonowy Buder) 1967 PARYŻ – WARSZAWA BEZ WIZY (ambasador) 1968 OSTATNI PO BOGU (kapitan Zapała) 1970 HYDROZAGADKA (As) 1970 DZIURA W ZIEMI (inż. Skawiński) 1972 CHŁOPI (Roch) 1973 HUBAL (płk Okulicki) 1974 WIOSNA PANIE SIERŻANCIE (komendant posterunku) 1975 DYREKTORZY (sekretarz Komitetu Zakładowego) 1979 …DROGA DALEKA PRZED NAMI (Kozłowski) 1980-82 DOM (Kajetan Talar) 1980 ZAMACH STANU (ksiądz Józef Panaś)
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.
Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Nasza strona używa cookies. Określ swoje preferencje prywatności i wyraż (lub nie) zgodę na użycie cookies.
Our website uses cookies, mainly from 3rd party services. Define your Privacy Preferences and/or agree to our use of cookies.